Afro-tajm.

4kommentarer

Igår var jag på Afro power dance. Idag kan jag inte röra min rygg för all träningsvärk. Aaaaj!

För er som inte testat Afro är det en dansform som utgår ifrån enkla afrikanska dansrörelser till ljudet av afrikanska trummor. Rörelserna är lätta att hänga med i och upprepas flera gånger på varandra. Det handlar inte om att öva in långa och svåra koreagrafisektioner, utan det är fokus på att få in ett ”flow” och en känsla i få övningar. Dansstilen är oerhört fri och ingen deltagares insats är lik den andres.


Bild från IKSUs hemsida.


För mig passar det perfekt att ta av min skorna, ta på mig ett par bagybyxor och dansa afropass någon gång i månaden. I helgen var det mitt tidigare gym och arbetsplats IKSU i Umeå som gällde, men passet finns även på SATS. Afro är kanske den bästa träningen för stillasittande kontorsryggar. Dessutom får man skaka bak och freaka loss utan begränsningar. Det är fartfyllt, frigörande och innefattar arbete för precis alla ryggmuskler som sitter på kroppen. Det kan ta några besök innan man får upp flåset och hittar rörelserna, men när de sitter är det så förbaskat kul!

Ajajaj, det är stelt idag. Nu är bara frågan är bara hur jag ska orka hålla upp överkroppen på min spinningpass ikväll…

4 kommentarer

Maria

16 Apr 2012 16:47

Afro är så härligt & frigörande!!

Tyvärr har vi inte det på gymmet här längre ..

Men på Sumban kör hon några låtar med afrostuk ..



= )

Sanna

17 Apr 2012 15:53

Ja, visst är det? Det är så härliga rörelser. Jag har aldrig testat Zumba men måste bli någon gång här framöver!

Karro

17 Apr 2012 21:15

Har bara testat aftro två gånger, kanske borde ge det en chans till?

Sanna

18 Apr 2012 20:16

Det tyckerjag absolut! Ge det några gånger, det kan ta ett tag att komma in i det. Det blir bara jobbigare för varje gång..

Kommentera

Publiceras ej