Grillpremiär!

9kommentarer

Igår var det grillpremiär i stugan. Jag och A binkrade upp med ett gigantiskt lass entrecote som fick tillagas bredvid skivad zucchini och aubergine samt några spet med paprika och svamp. Som pricken över i:et la vi på halloumiost. Mums!

När det grillas är såserna och tillbehören mer än halva middagen. Jag föredrar att äta kalla, fräscha såser till den nygrillade maten. Det ger en härlig kontrast! Denna gång slängde jag ihop två såser, en med lite sting och en syrlig.

Vitlökssås
Matlagningsyogurt eller kvarg
En klyfta vitlök
Riven parmesan
Salt och peppar

Limesås
Matlagningsyogurt eller kvarg
Rivet skal från en lime
Saft från en halv lime
Salt och peppar

Det här är två oerhört enkla varianter som är lätta att ordna när råvarorna, som i ett stugskafferi, är tämligen begränsade. Låt gärna såserna dra till sig en stund innan det är middagsdags.

Glad valborg på er alla!


9 kommentarer

Katarina

30 Apr 2012 09:33

Glad Valborg! Goda såser du blandat ihop!

Sanna

30 Apr 2012 11:34

Tack detsamma! Hoppas nu på en fin vår och sommar med massor av grillkvällar!

Karro

30 Apr 2012 13:17

Vilken härlig utsikt.

Trevlig Valborg

Julia

30 Apr 2012 22:58

Gud vad underbart :)!

Sanna

30 Apr 2012 23:10

Älskar valborg! Det är som om det viöar förväntan i hela luften :) jag hoppas ni har haft det bra!

Julia

01 May 2012 22:17

Svar: Tack så mycket :). Yes håller med!

Karin FitnessochHälsa

02 May 2012 12:38

Låter väldigt gott! Älskar att grillsäsongen har börjat!

Maria

02 May 2012 14:13

Mmm just såserna är viktiga till grillat. Det är gott med syrliga sådana mot det salta köttet!!

=)

Sanna

03 May 2012 08:09

Till min stora lycka fick jag också grillat på valborgsmässoafton. Kan inte ledsna på grillat!

Kommentera

Publiceras ej