Sallad a la mig.

9kommentarer

En del av middagen som jag tycker ofta hamnar i skym undan är salladen. Vi skär upp några tomater, river några gröna blad och kanske som bäst slänger ner lite paprika som råkade finnas i kylen. Trist och lockar inte till speciellt mycket inspiration att äta grönt.




För mig är den minst lika viktig som resten av maten. Med mycket små medel kan en vardagssallad bli en riktig höjdare med roliga inslag och näringsriktigt innehåll. I lördags slängde jag ihop en typisk ”sallad a la mig”. Basen är två sorters sallad – ruccola och isbergssallad, med skivad tomat, gurka och gul paprika. Ner i salladen blandade jag sedan hackat äpple och cashewnötter för att avsluta med solrosfrön, goijbär och russin. Andra favoriter är även att byta ut äpplet mot melon eller grapefrukt. Alla ingredienser är lätta att förvara hemma och blir sällan dåliga. Perfekt att ha nära till hands!



Tips! Gör lite extra när du ändå håller på. Vad kan vara bättre än att få i sig en god sallad till matlådan på jobbet? Passar perket till dagens kasslergratäng!

9 kommentarer

Amy's piece of cake

02 Apr 2012 16:21

Vilken smarrig sallad och gojibär som är så nyttiga också, mums!

Karin FitnessochHälsa

02 Apr 2012 16:33

älskar sallader! i alla former. dina såg jätte goda ut!

Sanna

02 Apr 2012 19:40

Mitt mission är att sätta punkt för uppfattningen om att salladen endast är ett tillbehör till varmrätten - det ska vara en DEL av den istället. Gott ska det vara!

Mårtenssons kök

02 Apr 2012 20:00

Visst kan man piffa till salladerna på så många goda sätt och just vid denna tiden behövs det verkligen! Melon och grapefrukt låter smarrigt att ha i.

felicia

02 Apr 2012 20:02

mm, äpple i salladen är det bästa!

Sanna

02 Apr 2012 21:21

Ja, det finns så många sätt att variera det på. Det handlar bara om att testa sig fram :)

Karin

03 Apr 2012 02:44

Vad fräscht det ser ut, älskar fräsch mat!

Sanna

03 Apr 2012 17:44

Jag med Karin! Härligt att se fram emot en sommar med massa bra råvaror.

Clara&Carros receptblogg

05 Apr 2012 10:41

Så galet fräsha dem salladerna ser ut! Säkert riktigt goda med! Och speciellt med cashewnötter i ! :D Mums!

angående brödet, tack så mycket!! Riktigt god version av scones faktiskt! :)

Kommentera

Publiceras ej