Risonigryta med höstguld.

10kommentarer

Svampsäsongen är här med alla dess gyllengula kantareller. Igår var jag sugen på att utnyttja säsongen och lagade därför en vegetarisk risonigryta. Risoni är en pasta fast den mer ser ut som ris och kommer från Barilla. Den är hur rolig som helst att laga mat med och det går undan! Det här exemplet är en rätt där det verkligen går att ta ut svängarna efter smak och tycke.

 

 

Risonigryta med kantareller

 I/2 paket risoni

I zucchini

1 syrligt äpple

Kantareller

1 paprika

Cocktailtomater

Svampfond av något slag

Västerbottensost

Ruccolasallad

 

 

Skär grönsakerna i kuber och stek upp dem i olivolja tillsammans med kantarellerna. Salta och peppra och tillsätt en skvätt svampfond. Koka pastan enligt anvisningarna och tillsätt svampfond till kokvattnet. När allt är klart blandar du samman grönsakerna och svampen med risonin. Strö över riktigt med västerbottensost och avsluta med att klippa ner ruccolasallad.

 

 

 

Klart!

10 kommentarer

Marie

16 Aug 2012 13:55

Ser gott ut! Jag älskar Risoni men äter det inte så ofta, desto godare när jag väl äter det. : )

Svar: Så kan det vara. Jag är lite utav en periodare :)
engnuttasocker.blogg.se

Malin´s Diner

16 Aug 2012 21:15

Har länge tänkt göra risoni faktiskt, ser ja galet gott ut. Med kantareller dessutom, mmm. Smarrigt är ordet!

Kram Malin

Svar: Det är en jätteskojig produkt och så lätt att använda. Testa vetja! Ser gärna resultatet på din blogg :)
engnuttasocker.blogg.se

Lovisa

17 Aug 2012 08:31

Som en svamprisotto fast med pasta och mindre av 'rör i grytan'. :)

Det ser mycket gott ut!

Svar: Ja, det är det som jag gillar så mycket. Mindre jobb, lika gott :)
engnuttasocker.blogg.se

Johanna

17 Aug 2012 10:40

Vad gott det låter! Risoni är så gott och kantareller - muuumms... :)

Svar: Jag blev väldigt nöjd med kombinationen. Som tur är fick jag även en lunchlåda :)
engnuttasocker.blogg.se

Tess

17 Aug 2012 12:24

Åhhh vad GOTT!

Svar: Oja, mer svamp åt folket!
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

17 Aug 2012 12:33

Skulle du vilja vara gullig att gå in här http://www.facebook.com/lakerolmakespeopletalk#!/lakerolmakespeopletalk och gilla deras sidan. Klicka sedan på Tävling precis under Gilla knappen.
Klicka på gå till tävlingen
Klicka sedan på gå till applikationen

Och sedan leta upp bidraget som heter Bitte Kråkbo och sedan klicka på rösta.Är den svår att hitta finns den med på mest röster sidan.

Vore jätte jätte glad ifall om du ville hjälpa mig att vinna den tävlingen

Sonja

17 Aug 2012 15:20

Mums med kantareller! :)
Jag har faktiskt inte njutit av det än i år... mycket eftersom jag inte kommit mig ut i skogen för att plocka egna. Jag har helt enkelt inte tagit mig i kragen och sett till att hitta rätt på de kantarellställen som finns i mina nya hemtrakter. Jag flyttade nämligen i oktober och känner ännu inte riktigt till skogarna och markerna här i närheten....

Svar: Jag har aldrig varit någon hejare på att plocka svamp själv utan har förlitat mig på affärerna. Men det måste vara en ännu bättre känsla av att hämta hem guldet själv!
engnuttasocker.blogg.se

milla

19 Aug 2012 21:05

Vad gott det här verkar :)

Svar: Testa, superenkelt!
engnuttasocker.blogg.se

Johannaty.se

20 Aug 2012 19:41

Tack för tipset, ska laga det imorrn =)

Svar: Vad roligt att höra. Lycka till!
engnuttasocker.blogg.se

Erica

24 Aug 2012 04:39

Nämen guuud vad gott det ser ut!!!! Det här ska jag laga!! :)

Svar: Jag lovar att bjuda dig på det när du kommer hem nästa gång :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej