Brödet = hälsofara?

4kommentarer


Jag blir så less, extremless. Bläddrade igenom en hälsotidning idag och kom underfund med hur skruvad bild vi har på hälsa idag. I en kort notis på sidan om "Mat som håller dig smal, hälsosam och i form" kunde jag läsa om faran med kolhydrater. Visste du att en skiva grovs bröd extra om dagen betyder 3.5kg viktökning på ett år. Texten berättar även vad du måste göra för att förbränna detta matintag. Bra, då vet jag det.

Men det finns några viktiga aspekter som notisen lämnar ute. Den där extra brödskivan på morgonen kan skjuta upp ditt blodsockerfall innan lunchen, ett blodsockerfall som skulle göra dig trött, hängig, oproduktiv och grinig. Brödet gör att du inte dör av hunger när du kommer hem från jobbet och äter tre kakor innan du ens orkar börja laga middag. Brödet kanske håller ditt humör uppe, ingen går glad hungrig. Den extraenergin som den skänker gör att din huvudvärk håller sig borta och du att du är människa när du kommer hem. Den gör att du orkar ta en kvällspromenix med vännen och får frisk luft istället för att däcka på soffan. Den där brödskrivan gör att din frukost blir så mycket mer njutfull eftersom du faktiskt får äta dig riktigt mätt.

Missförstå mig inte, jag ställer mig helt bakom att vi ska äta nyttigt, men jag känner att vi ibland tappar greppet om vad nyttigt innebär. Visst finns det personer som skulle må bättre med mindre av det goda, men vi får inte glömma att vårt välmående även hänger på att vi får i oss tillräckligt med energi, bra energi, för att orka med livets alla dagar. Jag har svårt att se syftet med texten. Ville de skrämma oss och sätta ångest i tankarna varje gång vi brer en extra macka? Vill de göra oss medvetna om vad det "kostar" att äta mat? Är det verkligen ett seriöst sätt att få folk som behöver pepp att ändra sin kost?

Nej tack. Imorgonbitti är det jag som äter en extraskiva, så det så!

4 kommentarer

Karin FitnessochHälsa

24 Feb 2012 18:58

Jag tycker synd om alla som inte har så mycket kunskap inom kost och hälsa och läser sådant där. De går ju säkert på det och får en vriden syn på vad som är hälsosamt och inte.

Sanna

27 Feb 2012 11:58

Ja, visst är det tråkigt. Det finns så mycket teorier som figurerar just nu. Personligen gillar jag tanken med "tallriksmodellen" :)

Nadja - nadjaskitchen.se

01 Mar 2012 10:04

O vad härligt att läsa ditt inlägg. Jättebra skrivet. Idag skyr folk kolhydrater som aldrig förr och inser inte att det är helt fel. Först och främst så behöver kroppen även kolhydrater men sedan är det som du skriver...den ger dig en helt annan mättnadskänsla. Ta t.ex. kokt potatis som många idag avstår ifrån. Visa mig en enda person som har gått upp i vikt av kokt potatis, tror inte det går och finna. Skippa istället de gräddiga såserna och annat som egentligen är det onyttiga. Jag tror att tallriksmodellen är den bästa och enklaste att följa, mycket grönt och sedan lite av både protein och kollisar. Det andra goa som sötsaker får man ta med måtta och inte alltid.

Sanna

02 Mar 2012 10:57

Vad kul att höra att det är fler som håller med mig!

Kommentera

Publiceras ej