Gott nytt träningsår.

0kommentarer

Härligt att vara tillbaka i rutinerna igen efter storhelgerna. Ett nytt träningsår har i och med årsskiftet dragit igång och motivationen är på topp! Mitt löfte är att bli bättre på att nå balans i träning av överkroppen genom att ge mer fokus på ryggen. Jag ska även bli bättre på att stretcha.

Ett mycket vanligt nyårslöfte är att börja träna mera. Just nu är gymmen fulla av människor som bestämt sig för att förändra sin livsstil och förbättra sin hälsa. Av erfarenhet har dock trängseln på gymmet en förmåga att dala under våren.


Jag får ganska mycket frågor från min omgivning om hur de ska göra för att komma igång. Jag tänkte därför dela med mig av mina tips kring hur du som avlagt ett sådant nyårslöfte ska få goda förutsättningarna att fullfölja det:


 1.       Bra träningskläder. Byt ut de säckiga träningsbyxorna och den urtvättade toppen mot nya fräscha kläder. Det blir så oerhört mycket trevligare att ta sig till gymmet om man trivs i sina träningskläder! Dessutom är utrustning som rätt skor direkt avgörande för hur kroppen mår under träningspasset och för att undvika eventuella skador.

2.       Gå ut med måtta. Det är varken rimligt eller bra för kroppen att öka från noll till 100. Tänk igenom hur många träningstillfällen i veckan du känner att du tar tid med och har ork till. Det viktiga är sedan att fullfölja dem. Om man besöker träningsanläggningen alltför ofta är det lättare att tröttna. Dessutom behöver kroppen återhämtning, annars riskerar vi bara att bryta ner musklerna. Hitta en balans.

3.       Sätt upp rimliga mål. Känslan av att ”misslyckas” är enligt mig den största orsaken till att förlora motivationen. Det är därför viktigt att dina mål når en balans av utmaning och realism.


4.       Lär dig träna själv! Många tycker att det är bra att ta en träningskompis och visst är det trevligt. Risken är dock att ni blir beroende av varandra och att ni skippar träningen om inte båda är på plats samtidigt. Det är därför bättre om du odlar nog med motivation att sköta din egen träning och istället ser det som ett socialt plus i kanten när det sammanfaller med vännens träningsplaner.


5.       Hitta roliga träningsformer! Detta kanske är A och O. Rolig träning innebär att vi tar oss dit oftare. Kolla på ditt gyms schema och våga pröva dig fram. Våga fråga personel för rekommendationer och tips, de är trots allt där för att hjälpa dig. Om du tränar ute eller hemma, sök inspiration i någon träningstidning eller testa nya träningsformer. Det ska vara kul att röra på sig!

 

Gott nytt välmående år!

Kommentera

Publiceras ej