Bröllop och tårtresultatet!

8kommentarer

Igår gifte sig min bror, hurra! Det var en helt underbar dag med god mat, live-musik och dans, massor med vänner, tal och spex. Så här dagen efter känns allt så magiskt och jag känner mig sådär härligt "rosafluffig". Ljuvligt!!
 
Jag var som jag tidigare berättat ansvarig för bröllopstårtan, ett uppdrag som jag tog på fullaste allvar. Jag såg det som en stor utmaning att baka till 80 personer och som krävde såväl förberedelser som en noggrant planerande. Under våren har därför mina kollegor fått pröva två varianter och fått komma med feed back. Den första blev en äppelchaitårta och den andra en klassisk tårta med chokladtryffel och rabarberkompott, som ni kan läsa om i tidigare inlägg.
 
 
Nu var det alltså äntligen dags! Tårtbaket ägde rum i ett restaurantkök som vi fått låna där jag under två dagar stod tillsammans med med svåger som kockade all maten till festen. Jag kan säga att lokalen var oumbärlig för uppdraget med alla de stora bunkarna, gigantiska ugnarna, visparna, kylrummen...Det var lite som en dröm att få ge järnet med sådana förutsättningar!
 
 
 
Vad blev det då för tårta tillslut? Jo, jag valde äppelchaitårtan som grund med några mindre justeringar. För det första blandade jag ner lite rabarber i äppelkompotten för att öka syrligheten. Idén fick jag från den andra provtårtan, där jag gillade rabarbersmaken i kombination med tårtans söthet. För det andra ändrade jag smörkärmens sammansättning genom att blanda ner vispad grädde. Det gjorde enligt mig det yttersta lagret "lättare" och friskare.
 
 
 
Efter mycket om och men kom jag fram till att dekorera tårtorna väldigt traditionellt. Med färdig marsipan med färg var det enkelt att tillverka rosor och gröna blad till garnering. Honörstårtan fick självklart ett brudpar på toppen samt några extra små figurer i form av en häst och en groda (interskämt i familjen).
 
 
 
Det var en härlig känsla att få duka fram tårtorna på långbordet och låta min bror och hans fina fru skära den första biten från honörstårtan. Det var även tydligt att gästerna uppskattade bakverket, vilket värmde gott efter allt jobb i köket. Jag fick många fina komplimanger och hejarrop. Riktigt roligt! 
 
 
 
Jag avslutar med en bild på självaste brudens tårtbit.
Tack brudpartet för att jag fick vara med och ordna er dag.
Ett stort grattis till er båda!
 

8 kommentarer

Sofia

15 Jul 2012 15:02

Åh vilken rolig grej att få ha en så stor del i bröllopet. Tårtorna ser super ut. Och låter väldigt goda! :)

Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar.

15 Jul 2012 21:13

Men vad duktig du är! Visst har man en härlig känsla i kroppen efter att man varit på bröllop. Finns inga bättre fester :)!

Svar: Ja, det är verkligen något speciellt med att se två personer lova varandra att leva tillsammans. Häftigt!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

16 Jul 2012 08:22

Vad duktig du är, jättefina tårtor. Underbart med bröllop.

Marie

16 Jul 2012 08:24

Vad duktig du är, tårtorna är ju jättefina! Och kul med bröllop. : )

Svar: Ja, visst är det, helt underbart!
engnuttasocker.blogg.se

Storasyster

16 Jul 2012 12:45

Jag kan intyga att den var både god och vacker - snyggt jobbat syss!!!

Svar: Tack för bra insats vid ätandet!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

17 Jul 2012 09:03

Vad grymt duktig du är. Jättefina tårtor.

Karro

17 Jul 2012 11:05

Vilka jättefina tårtor, vad duktig du är!!

Svar: Tack så mycket!
engnuttasocker.blogg.se

marja - baka sockerfritt

20 Jul 2012 18:09

Vad otroligt duktig du är! Så många de var och så fina!

Svar: Tack så mycket :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej