Pilates Ball.

7kommentarer

I veckan jag var på en för mig ny träningsform, Pilates Ball.  Passet beskrivs av SATS som en funktionell träningsklass med fokus på coremuskulaturen. Gruppträningen är helt enkelt vad det låter som - ett pilatespass där deltagarna använder sig av en boll.

Jag gillar upplägget och känner att jag fick vad jag kom för. Passet började med en lätt uppvärmning som följde av styrkepass för mage rygg och axlar, balansövningar och rörelser för att komma åt de inre bålmusklerna. Jag har bara gått på vanlig pilates en gång och har därför svårt att jämföra med originalet. Min upplevelse är dock att bollen ger en extra krydda till passet. Det var roligt att utmana musklerna med hjälp av en boll och jag fick med mig mycket inspiration till egna omgångar i gymmet.




Rörelserna är relativt enkla och det är lätt att hänga med instruktören. Jag skulle dock rekommendera att man har en någorlunda grundstyrka i rygg och mage för att kunna få ut maximalt av passet och för att det ska bli roligt. Jag tror även att det är bra att ge passet några gånger, mycket på grund av passets längre tempo, som stundtals kan kännas segt och långtråkigt.



Hur jobbigt var det då? En del övningar var lätta att utföra utan någon större ansträngning, men de flesta övningarna var tuffa och hade även flera nivåer där man själv kunde välja utmaningen.

Över lag är jag positiv till Pilates Ball. Det kändes bra i kroppen efter passet och min känsla var att det är ett bra komplement till min övriga träning. Mitt heltidsjobb med mycket datorsittande uppskattade all mag- och ryggträning och den stressade delen av mig fann sig väl till rätta i en lugna miljön. Instresserad av att se mer? Spana då in SATS hemsida, där hittar du ett kortare filmklipp som visar mer av upplägget.

 

7 kommentarer

Maria

14 Jun 2012 10:36

Pilates är grym träning för styrka tycker jag.

Bra balans mot tuffare träning eller löpning.

Sv.. Biffarna blev smakrika & goda - tror säkert de går bra att grilla. Brukar ofta grilla biffar fast då har vi bara ägg i smeten, ej CF.

=)

Marie

14 Jun 2012 10:47

Ett till pass för mig att testa!

Sanna

14 Jun 2012 14:46

Jag tänker mig testa även "vanlig" pilates snart. Speicellt magen kändes dagen efter, ajaj..

Sofia - ett bättre du

14 Jun 2012 19:23

Ohh, det där låter definitivt som ett pass för mig! Precis vad jag behöver :)

Karro

14 Jun 2012 20:50

Låter som ett riktigt bra pass, blev jättesugen på att testa det. Kommer ju hänga på sats Hötorget hela helgen på sh'bam utbildning... Vem vet kanske får tid att testa. OM jag kan gå vill säga, kanske bättre att vila foten under de pauser jag får ;0)

Sanna

14 Jun 2012 22:24

Svar till Sofia: Absolut, testa tycker jag! Skulle vara kul att läsa om din upplevelse.

Svar till Karro: Åh, vad roligt att gå den utbildningen! Hoppas på att få en utvärdering på bloggen sedan. Själv ska jag på inspirationsdag på min SATS-anläggning. Mycket kul :)

Mrs Sunshine

14 Jun 2012 22:42

Har testat boll-varianten och tycker nog att den är strået vassare än "vanlig" pilates:-)



ha det bäst!

Kommentera

Publiceras ej