Rågbröd med valnötter.

9kommentarer

Idag ser många kolhydrater som synden i matform. Det är ett tänk som jag verkligen inte håller med om. Jag tror helt fullt på att vår kropp behöver kolhydrater och att fokus istället bör ligga på att de ska vara bra kolhydrater och i lagom mängd efter behov. Ta till exempel ett hembakat bröd fullproppad med bra grejer, utan konserveringsmedel och tillsatser. Ja, tack, ge mig en brödskiva till!

 

Det finns många namn och varianter på det här älskade brödet. Denna gång blev det en limpa med fokus på nötter efter den senaste tidens nyupptäckt av valnötsbröd. Jag satsade även på en krämigare variant på yoghurt, vilket jag tycker gav en god smak.

 

 

Rågbröd

2,5 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

1 dl rågkross

0,5 dl vetekli

1 tsk bikarbonat

1 dl mörk sirap

0,5 liter naturell yoghurt

Hackade valnötter

Hackade torkade tranbär, russin, aprikoser och kokosflakes

(finns färdigmixar hos Exotic snacks)

 

 

 

Blanda annat i en bunke och häll ner smeten i en halvlitersform som du smörat och brödat. Låt limpan sedan gräddas i 175 grader i cirka 1-1,5 timmar.

 

 

 

Yummie!!

9 kommentarer

Marie

28 Jun 2012 11:05

Jag håller med dig!
Och jag älskar bröd! Det lät jättegott, måste testa nån dag.

Ja, jag bor i Stockholm sedan många år tillbaka, gillar stockholm men inget slår det norrländsa lugnet, det är som lisa för själen att komma hem. : )

Svar: Ja, just det ja, nu kommer jag ihåg att du liksom jag är från det vackra norra. Håller med dig där!
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

28 Jun 2012 14:09

Så gott, det måste jag baka.
Tack för tipset!

Svar: Verkligen busenkelt och det går att variera i det oändliga :)
engnuttasocker.blogg.se

Sofia - ett bättre du

28 Jun 2012 14:45

Mmmm, älskar valnötter i bröd :)

Svar: Ja, visst är det gott!
engnuttasocker.blogg.se

Hanna

28 Jun 2012 17:39

Hembakat bröd är mums :)

Svar: Eller hur? Så gott!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

28 Jun 2012 20:11

Jag håller med dig. Kolhydrater är bra energi för kroppen. I lagom mängd. Men just nu är jag inne i en "få-ordning-på-livet-fas" vilket innebär mycket och hård träning, samt kontroll på det jag äter, så jag väljer bort kolhydrater som inte är i form av frukt eller grönsaker, till jag är i mål. :)

Svar: Smaken är som baken, men gillar tänket att man inte helt utesluter något i alla fall. Lycka till!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

28 Jun 2012 22:50

Håller helt med dig angående kolhydrater! Brödet verkade ju jätte smaskigt! Älskar också valnötter i bröd!

Svar: Det är en av sakerna som jag fastnat med i din blogg - kolhydraterna finns kvar i mattipsen :) Trevlig helg!
engnuttasocker.blogg.se

Maria

29 Jun 2012 02:45

Ser jättegott ut! Älskar nötter i bröd, blir så gott tuggmotstånd.
=)

Svar: Jag tycker detsamma, och gillar därför att lägga i nötterna i stora bitar :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin

29 Jun 2012 03:44

Men så gott det ser ut. Vad man saknar leverpastej nu:))

Svar: Ja, leverpastej men smörgåsgurka är så gott!
engnuttasocker.blogg.se

feliciaa

30 Jun 2012 19:45

ååå va gott det såg ut, nybakat med leverpastej och gurka.. mums! =D

Kommentera

Publiceras ej