Träningstrender, för vem?

5kommentarer

Är det inte ganska roligt att det kan gå trender i träning? Varje säsong finns det något nytt på schemat som utlovar nya mirakel. Pilates gjorde entré på den svenska marknaden och plötsligt skulle alla ligga med fötterna mot taket och sprattla med benen och spänna bäckenbotten. Afrikas rytmer nådde norden, skorna sparkades av och aerobicsalarna fylldes av bakskakande kvinnor. Sedan skulle allt bli så funtionellt och våra gympass skulle likna vardagens fysiska ansträngningar. Core-träningen var en trend som kom för många år sedan men som verkar vara här för att stanna. Blålstabilitet blev fokus och de inre magmusklerna skulle få sig en match.

Nu är det mycket dragningar åt de "roliga" klasserna där med dansas zumba, shebamas och skakas bak. Till detta kommer alla klasser som ska vara riktigt fysiskt pressande, som olika bootcampklasser med explosivitet och hård tryck.

Men, jag är ledsen att erkänna att jag ibland ställer mig tveksam till alla nya träningstrender. Missförstå mig rätt, jag tycket att det är oerhört kul att pröva något nytt emellanåt och känner att det bidrar till att öka motivationen och utvecklingsviljan. Jag känner dock att utrymmet för de mer traditionella träningsformerna så som stepdance, aerobic eller gympa och dess deltagare till viss mån fått ge vika för "trendpassen". Det finns inte utrymme schemamässigt för båda träningsformerna i lika hög utsträckning. Risken är att förändringarna blir så pass påtalande att den normale träningsdeltagaren inte hinner med att ställa om sig på en ny träningsform eller lära sig uppskatta den. Och vem vill ständigt känna sig som en nybörjade när det är nog kraft krävs för att överhuvudtaget ta sig till gymmet? Vem är träningstrenderna till för, den normalt halvopeppade tränaren eller det rutinerade träningsfreaket?





Nej, kalla mig tråkig men i hög utsträckning så jag föredrar faktiskt att anläggningarna 
erbjuder stort utbud av de gamla vanliga klasserna
där deltagaren vet vad de får och aldrig behöver ta in någon ny information eller nya intryck.
That´s just me.

5 kommentarer

Julia - Matblogg

21 Mar 2012 20:21

Svar: Tack så mycket! Det känns underbart att vara tillbaka :)!

Sofia - ett bättre du

22 Mar 2012 10:59

Så sant så sant. Däremot tror jag att många av de nya och "roliga" passen som Zumba kan locka folk som inte brukar träna och helt plötsligt får ett tillfälle att röra på sig, och det är ju bra! Själv föredrar jag en bra balans, många klassiska pass med en nypa nytt.

Sanna

23 Mar 2012 09:46

Absolut Sofia, jag håller med dig. Däremot ser jag en poäng i att anläggningarna även håller kvar de gamla godingarna på schemat för att alla ska känna sig till mods när de besöker gymmet. Och visst är det kul att testa nyheter för variation!

Västgötskan

24 Mar 2012 09:26

Jag håller delvis med. Jag (som inte alls har fastnat för Zumba t.ex.) tycker att den upptar alldeles för mycket tid på gymmets gruppass-schema.... :-P

(Nädå, jag är inte bitter... Haha!) ;-)

Sanna

24 Mar 2012 18:00

Zimbabwe är inte min grej heller. Däremot har jag nog välkomnat de olika styrkepassen i större utsträckning än dansklasserna. Något jag saknar på sats schema är dock hederlig gympa - kan vara riktigt kul och tufft med rätt instruktör!

Kommentera

Publiceras ej