Morotssoppa för sjuklingen.

3kommentarer

Här kommer en hälsning från sjukstugan. Tidigt igår kunde jag känna halsen börja skrapa och på kvällen var febern ett faktum. Jag som ofta säger att "sjuk är inte ett fysiskt tillstånd, det är en inställning" fick i morse erkänna mig besegrad av bakterierna...


Men när allt kommer omkring är det ganska mysigt att slöa på hemma om man inte är alltför risig. Dagen spenderas i soffan men gamla Sex and the City-avsnitt, cola och en påse nötter från naturgodishyllan. Dessutom fick jag tid att göra en god lunch.

Min passion för soppa fortsätter fylla bloggen. Idag blev det en morotssoppa med lite ingefära och vitlök i någon slags förhoppning att dämpa sjukdomen.




4 stora morötter
1 purjolök
vatten
2 grönsaksbuljontärningar
Vitlök
Färsk, riven ingefära
1 dl matlagningsgrädde


Fräs på morötterna och löken i grytan med lite olja. Fyll sedan på med vatten så att grönsakerna blir täckta. Släng ner tärningarna och låt det puttra tills morötterna mjuknat. Mixa sedan soppan med en stavmixer och tillsätt matlagningsgrädden och de andra kryddorna.



En skiva nybakat bröd (denna gång från ICA, det finns ju gränser när man är sjuk!) med keso och skivade grönsaker.
Gott för magen, gott för själen, elak mot mina bakterier.

3 kommentarer

Frida

10 Mar 2012 12:19

Svar: ÅH tack så mycket för din värmande kommentar! Ger mig verkligen energi till att fortsätta blogg :D



Krya på dig!

Sanna

10 Mar 2012 16:28

Ju fler bra bloggar där ute desto bättre säger jag :)

Maria

10 Mar 2012 19:06

Visst är det gott med soppa!! Jag älskar det & försöker äta det nästan varje vecka ..

Morotssoppa är kanon, har också ingefära i den jag brukar göra.

Hoppas du blir piggare snart!

= )

Kommentera

Publiceras ej