Yoga för kropp och själ.

5kommentarer

Igår kände jag att min kropp var redo för ett gruppträningspass. Jag laddade inför passet med en lättare löpning på band i 20 minuter. Sedan var jag varm nog att anta ett 75 minuters yoga advancepass.


Yoga advance är SATS mest krävande yogapass med högt tempo och utmanande övningar. Instruktören lade upp passet i etapper med olika fokusområden, som exempelvis balans, styrka och rörlighet. Min nya favoritposition är utan tvekan ”kaktussen” som jag fick pröva för första gången. Det var en fantastisk ställning där utgångsläget är stående med sträckt bakben och en djup böjning i frambenen. Ryggen böjs lätt bakåt och armarna kommer ut i en bröststräckning med spretande fingrar. Så härlig!


Advanceklassen sägs vara en fortsättningsklass och du rekommenderas gå på ett vanligt yogapass någon gång innan. Jag tror dock att många med träningsvana och god kroppskontroll lätt klarar av ett advance utan tidigare erfarenheter. Däremot skulle jag absolut rekommendera en nybörjade att våga stå långt fram för att verkligen se rörelserna på nära håll.

Min tanke när jag började med yoga var att hitta en träningsform som också fokuserade på den mentala träningen i syfte att komma ner i varv. Jag ville även förbättra min styra i ryggen och verkligen sträcka ut kroppen, vilket jag ofta slarvar med annars. Efter ett års mer eller mindre regelbundet yogande känner jag att jag verkligen hittat in i känslan och jag är överhört nöjd över att jag började. Passen är både mentalt och fysiskt utmanande och de blir bara tuffare och tuffare för varje omgång. Jag tycker mig se resultat tydligare än vad jag gör inom andra träningsformer och känner mig mjukare och starkare i kroppen. För varje tillfälle når jag längre ner i övningarna och fixar att stå lite längre i övningarna. Igår lyckades jag till och med få till hoppen mellan framåtböjt stående position till plankan utan duns. Jiho på den!

Efter 75 minuter var min kropp helt slut, men på ett behagligt, lugnt sätt. Middag och soffa blev min belöning. Idag känns ryggen rejält och passet är redan bokat inför nästa vecka.

5 kommentarer

Karin FitnessochHälsa

15 Mar 2012 11:36

Vad härligt det låter! Grym träning med ett så avancerat och långt yogapass!

Julia - matblogg

15 Mar 2012 14:16

Svar: ja eller hur :)! Och saffran är så så sjukt gott! Alltid, alla årstider :)!

Sanna

15 Mar 2012 19:21

De långa passen är bäst. Det är först då man verkligen hinner komma in i känslan och sränga ute världen utanför. Definitivt att rekommendera!

Karro

15 Mar 2012 21:30

Låter superhärligt, måste verkligen ta mig tid för yoga. Vet ju att kroppen behöver det.

Sanna

16 Mar 2012 12:47

Startsträckan är alltid jobbigast men jag tror att många som jag skulle känna att det är ett bra komplement till den övriga träningen. Lycka till!

Kommentera

Publiceras ej