Att träna i par.

7kommentarer

Efter några veckors uppehåll fick jag chansen att gå på ett av mina favoritpass – crosstraining tisdag mornar kl 6.45. Dagens upplägg var för min del nytt då gruppen arbetade i par med fokus på ett visst antal repetitioner istället för tidsintervall . Varje par skulle utföra fyra övningar a 100 reps per övning och par. Efter det avslutades passet med intervallstyrka för benen.

 

Det här med att arbeta i par är inte riktigt min grej. Jag tycker att man blir så beroende av varandra och jag blir stressad av att mitt tempo påverkar medtränaren. Dessutom känner jag mig högst obekväm att integrera så nära med okända medeltagare när jag är svettig så det riktigt rinner om mig. Idag fick till exempel min partner känna på mitt droppande svett då hon låg under mig för en magövning.

 

Men vad tycker jag då om fokus på antal reps istället för tid? Det är en kul tanke att variera och jag det var kul att pröva konceptet. Jag arbetar själv gärna med att räkna reps när jag jobbar på egen hand på gymmet. Däremot upplever jag att en av de saker som jag gillar med gruppträningen crosstraining är att varje deltagare kan göra sin grej i sitt tempo och fortfarande hänga med, oavsett fysik, tidigare erfarenheter eller dagsform. Att fokusera på antalet ger mig istället bilden av ett stressat klimat där fokus hamnar på att snabbast bli klar istället för att ta ut varje övning med bra teknik. Den som blir klar först får väntettid och den som har jobb kvar att göra känner sig pressad. Nej, för min del jobbar jag gärna på tid i gruppträning och sparar repetitionsfokus till min egen gymtid.

 

Sammanfattningsvis föredrar jag att arbeta självständigt med en övning under ett visst tidsintervall. Det var dock kul att testa ett nytt upplägg, om inte annat för inspiration och tankar till mitt egna crosstraingspass. Jag fick helt klart jobba och benen kommer definitivt att kännas imorgon.

 

Vad tycker du?

 

Det märks att det är höst när det inte bara är mörkt när man går till gymmet på morgonen utan det fortfarande är det när man traskar hem. Lite ruggigt och blött men med en supermysig och lugn frulle tillsammans med A som avslutning.

7 kommentarer

Camilla - Millasträning

16 Oct 2012 14:26

Jag håller me dig. Det är säkert lite typiskt svenskt - vi har ju en ganska så hög integritet. Jag gick på
Box med en kompis för flera år sen, när hon valde att byta gym försökte jag fortsätta gå (mest för att de va en grym instruktör) men de blev aldrig samma sak. Jag kände mig aldrig bekväm med att slå tillsammans med en "främmande" människa.
Jag hade nog blivit besviken om jag som u upptäckt att dom gjort crosstraningen till en par klass.
Men alla är ju olika, vissa kanske gillar de och motiveras av de. (För de måste ju vara tanken med upplägget)

Svar: Håller helt med. Jag tror det därför jag inte går på box speciellt ofta trots att jag tycker att det är så roligt. Jag har svårt att motiveras av det utan känner mig snarare hindrad. Jag kan säga att det vanligaste upplägget är att man jobbar individuellt så du vågar dig nog dit, och hoppas att du träffar rätt!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

16 Oct 2012 17:07

Jag är med dig om att tidsintervaller är bättre när man kör i grupp för att alla ska kunna köra på sin egna nivå. Däremot gillar jag att köra tillsammans och båda är ju där för att svettas så jag brukar inte bry mig om sånt iallafall. :) Men se om du kan få med dig en kompis nästa gång, då kanske du skulle vara mer bekväm?

Svar: Ja, jag tänkte det, då kan jag tänka mig att det är roligare, det kan jag tänka mig! Det ska jag pröva :)
engnuttasocker.blogg.se

Karro

17 Oct 2012 09:42

Håller med, gillar inte heller att träna i par eller att jag el den andra ska vara beroende av varandra. Där av går jag inte på sådana pass =)

Svar: Nej, och speciellt så tidigt på morgonen. Men instruktören är så pass bra att det var okej i alla fall, men det blir nog inga fler gånger.
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

17 Oct 2012 11:07

Det där med att träna i par kan ju vara peppande om man är på typ samma nivå. Men jag tycker det kan vara lite småjobbigt om man ska tuttas ihop med någon man inte känner och träna tillsammans... Skillnad om det är med ens kompis, då kan det bara vara roligt!

Svar: Jag håller med dig, men har även svårt att hitta lugnet i min träning om jag jobabr med något. Tycker det är skönt att köram itt eget race liksom :)
engnuttasocker.blogg.se

elena

17 Oct 2012 21:14

Jag håller med dig, men samtidigt ger jag mer när jag är med andra för att jag känner att jag måste.

Svar: Det verkar vara många som är som du och hittar den extra peppen. Kul att man funkar så olika!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

17 Oct 2012 21:41

Slipper jag att mer eller mindre krama dom som tränar samma pass som mig så går det bra, men annars?? Hmn...njaa =)

Svar: Haha, nej, håller med dig :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

22 Oct 2012 13:15

:) Hehe. Gött !! Ha en toppenfin dag

Svar: Det samma!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej