Chokladbiskvier.

13kommentarer

Här kommer ett smakprov från helgens pysslande i köket. Jag fjäskade med A och testade för första gången att baka ett av hans favoritbakverk – chokladbiskvier.

 

 

Chokladbiskvier, botten

275 g fin mandelmassa

1 äggvita

 

Riv mandelmassan och vispa samman med äggvitan till en jämn smet. Spritsa sedan ut runda kakor på en plåt och grädda i ugnen på 175 grader i cirka 12 minuter. Låt de svalna.

 

 

 Fyllning

50 g mörk, fin choklad

125 g smör

1,5 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

1 äggula

 

Vispa samman smör, socker och äggula till en fin smet. Smält chokladen och vispa ner det i smörsmeten. Portionera sedan ut smeten på mandelbottnarna så att du får små toppiga berg. Låt kakorna svalna i kylen cirka 15 minuter tills de har stenlat.

 

 

 Topping

200 g mörk, fin choklad

 

Smält choklad i ett varmvattenbad och doppa ner kakorna i chokladen så att de blir täckta.

 

 

Resultat? Blev nöjd över resultatet och tycker om att de smakade så pass mycket riktig choklad av den nersmälta chokladkakan. Däremot tror jag att jag kommer grädda bottnarna något kortare nästa gång för att de ska bli lite mer sega. Sedan har jag nu lärt mig att det är bra att alltid förvara dem kallt eftersom de lätt mjuknar till dig. Övning ger färdighet!

 

Ha nu en toppenvecka!

13 kommentarer

Karro

22 Oct 2012 10:50

Smarrigt!!

Svar: Ja, det blev goda :) Är nu sugen på att testa igen fast göra en vit variant.
engnuttasocker.blogg.se

Annah

22 Oct 2012 14:10

Så gott!!! Jag älskar biskvier! Mums! Vad duktig du är på att baka!!! :-)

Svar: Tack :) Jag hoppas mina avsmakare tyckte det samma, men de verkade gå hem bra.
engnuttasocker.blogg.se

felicia

22 Oct 2012 17:27

åååå guuud så gott!! ja som ääälskar biskvier!

Svar: Härligt att höra! Himla roligt var det att tillverka. Ska bli fler gånger!
engnuttasocker.blogg.se

Marja - Baka Sockerfritt

22 Oct 2012 17:30

åh, egna biskvier är så mycket godare än köpta! Var jättelänge sedan jag gjorde det!

Svar: Det vore kul att se om det går att få till några med LCHF-tänk. Kanske något att fundera på? :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

22 Oct 2012 20:58

Åh vad gott!!

Svar: Det var det!
engnuttasocker.blogg.se

Helena

22 Oct 2012 21:22

Jag har inte bakat biskvier på snart ett år. jag blev sugen på det när jag såg dina...gott, gott:)

Tack! De cookiesen är både goda och snabba att baka, så testa gärna dem.

Svar: Du får testa, det var jättekul! Lite pill men samtidigt enkelt.
engnuttasocker.blogg.se

Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar.

22 Oct 2012 21:43

Åh vad gott!! Jag är egentligen inte särskilt förtjust i bakverk, men biskvier är jag väldigt svag för!! :)

Svar: Oj, inte förtjust i bakverk? Jösses! Men kan hålla med om att det blir förmycket ibland. Biskvier är egentligen inte en favvo hos mig men vad gör man inte för att pyssla om sambon? :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

22 Oct 2012 22:27

Åh biskvier är ju så gott. Hemgjorda ännu godare. Speciellt när man knåpat ihop dem själv. Borde jag göra nån gång igen. Ska bara få tid att räcka till... (prioritering kanske det kallas ;))

Svar: Det var min första gång som jag både åt och bakade sådana. Det var superkul!
engnuttasocker.blogg.se

Tess

22 Oct 2012 22:44

Åh jösses så smaskigt! :D

Svar: Mhm, eller hur? Hembakat är bäst!
engnuttasocker.blogg.se

dianasdrömmar

23 Oct 2012 06:25

Mums, kan du skicka över en? kram Diana

Svar: Haha, tror att den kan mosas i posten tyvärr :(
engnuttasocker.blogg.se

Maria

23 Oct 2012 09:45

Åhh så gott!! Har också gjort biskvier några gånger, mycket pill men det är det värt!
Blev bjuden av en jobbarkompis förra veckan som gjort med citronsmak och toppad vit choklad! Jättgott ..
:)

Svar: Lite pill var det allt men hade en lugn lördag hemma så det fick ta den tid de tog :) Den varianten låter mumsig!
engnuttasocker.blogg.se

Karin

24 Oct 2012 03:33

Mums vad gott!

Svar: Japps, verkligen!
engnuttasocker.blogg.se

Mårtenssons kök

24 Oct 2012 17:51

Imponerande, att göra egna biskvier! Så gott.

Svar: Det var lite pill men himla kul sådant. Blir absolut fler gånger!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej