Mazarinkaka med rabarber.

5kommentarer

När jag är hemma hos föräldrarna i Norrland brukar jag passa på att skämma bort dem lite med hembakat. Efter ett födelsedagsfika på söndagen fanns det dock inte så mycket utrymme för rabarberkaka, men kakorna placerades väl i fryslådor med lämpliga bitar att tina upp kommande helger. Tanken var på så sätt att utnyttja det som gården har att bjuda på men också att överlasta frysen med bakverk för att de ska påminnas om deras dotter många helgfikan framöver.

 

Denna gång hittade jag rabarber i frysen som jag ville göra något av. Jag lät mig inspireras av ett Karros blogginlägg där höstskörden mötte mandelmassa och hittade en gott recept på Coops hemsida.

 

Mazarinkaka med raberber

Mördeg

200 g smör eller margarin

4,5 dl vetemjöl

2 dl florsocker

1 ägg

 

Vispa matfettet och sockret krämigt. Tillsätt därefter mjölet och ägget. Låt degen vila i kylen cirka 30 minuter och tryck sedan ut den i en springform.

 

 

 

Fyllning

125 gram smör eller margarin

250 g mandelmassa

3 msk mjöl

2 msk socker

200 g rabarberstjälkar, skurna i bitar.

3 ägg

Lite salt

 

 Mixa mandelmassa och matfettet smidigt. Tillsätt därefter de övriga ingredienserna och blanda alltsammans till en röra. Tillsätt lite salt för att möta upp sötman i degen. Häll sedan ner smeten i den degklädda springformen.

 

 

 

Topping

50 g smör eller margarin

1 dl florsocker

0,5 dl mjöl

1 dl havregryn

 

 Smula samman alltihop till en smuldeg och strö den som en topping över kakan.Kakan ska gräddas i ugnen på 175 grader i cirka 1,5 timmar. Är den gärna lätt varm med en vaniljsås eller glass.

 

 

 

Jag hoppas er helg har varit riktigt bra!

 
 

5 kommentarer

Katarina

01 Oct 2012 12:49

Så härligt! Jag älskar rabarber och mazarin :)

Svar: Jag är också väldigt svag för allt med mandelmassa i. Det blir så saftigt på något sätt :)
engnuttasocker.blogg.se

Marie

01 Oct 2012 13:05

Gott med rabarber!

Svar: Oja, visst är det :) Ytterligare en bra sak med hösten!
engnuttasocker.blogg.se

Karin

01 Oct 2012 14:20

Svar: Den "lådan" jag har, jag hoppar upp och ned på den jämnfota i högt tempo:)

Svar: Ok, tack för tipset!
engnuttasocker.blogg.se

Amy's piece of cake

01 Oct 2012 18:54

Ser jättegott ut, mums!

Svar: Ja, den blev lyckad. Framför allt väldigt saftig!
engnuttasocker.blogg.se

Anki

02 Oct 2012 09:58

Ser verkligen underbart gott ut, älskar rabarber!

Svar: Jag med! Gillar just syrigheten i dem.
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej