Blåbärskaka med kokostopping.

5kommentarer

Är det inte något speciellt att baka med egenplockade blåbär? Förra veckan var jag på kick off ute på landet med jobbet, vilket resulterade i en full bytta med finfina bär.

 

 

Jag bakade en blåbärskaka baserat på ett cupecakerecept från Leilas bok Hello cupecake som jag tidigare bakat, men istället för muffinsformar hamnade smeten i en springform. Dessutom byttes hallonen mot blåbär.

 

Bläbärskaka med kokostopping

2 ägg

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

75 g smör eller margarin

0,5 dl yoghurt

3 dl vetemjöl

Lite salt

1 tsk bakpulver

5 dl blåbär

 

Vispa ihop socker och ägg poröst och tillsätt sedan smält matfett och yoghurten. Blanda de torra ingredienserna separat och rör sedan ner det i sockerblandningen. Sist tillsätter nu bären och försöker röra om försiktigt så att de inte mosas. Häll sedan ner smeten i en smort och kokosbrödad springform.

 

 

 

Kokostopping

75 g smör eller margarin

0,5 dl socker

1,5 dl vetemjöl

¾ havregryn

1 dl kokosflingor

 

Smula ihop toppingen i en bunke och strö på ett rejält lager på toppen av kakan. Sätt in kakan i ugnen på 175 grader i cirka 40 minuter (lite mer tid kan behövas eftersom kakan blir ganska tjock). Ät den gärna varm med något tillbehör.

 

 


Det blev en trevlig middag med fika på kontoret. Nu när hösten kommer krypandes behövs sånt för att hålla energinivåerna uppe.

 

5 kommentarer

Katarina

05 Sep 2012 03:17

Ser mycket god ut! Jag önskar jag kunde gå ut i skogen och plocka bär.

Svar: Jag är glad att min jobb förla kick offen på landet. Bärplockaren i mig skuttade till av glädje!
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

05 Sep 2012 09:43

Ser hur god ut som helst. Och Leila brukar ju ha helt fantastiska recept!

Svar: Hon är min favorit, helt klart!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

05 Sep 2012 17:44

Det verkar ju vara en hur god kaka som helst!

Svar: Det blev riktigt bra tycker jag. Jag är annars helt för smulpajer men det var kul nu med en kaka med lite mer "kaka" :)
engnuttasocker.blogg.se

felicia

05 Sep 2012 21:41

men åååååååååååååh så gott!!!

Svar: Mhm :)
engnuttasocker.blogg.se

Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar.

05 Sep 2012 22:12

Låter jätte gott! Det är ju faktiskt lite charmen med hösten - att kunna göra något gott av alla blåbär, äpplen, plommon och liknande :).

Svar: Ja, visst är det! Hösten är BÄST!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej