Vegetarisk lasagne för höstkvällen.

6kommentarer

Vad lagar du när du har lite extra tid i köket? Jag satsar gärna på en god vegetarisk lasagne. Det är en helt perfekt höstmiddag om du frågar mig och även genererar flera matlådor. I min variant byter jag ut bechamelsåsen mot keso, fyller den med massor av svamp och kryddar med pesto för extra smak. Vad har du för variant?

 

Vegetarisk lasagne

Lasagneplattor

2 paket krossade tomater (gärna med vitlök)

2 burkar keso

1 zucchini

1 aubergine

2 msk pesto

3 vitlöksklyftor

Svamp

Hackad spenat (fryst går bra)

Salt och peppar

Buljong

Ost till toppen

 

 

 

Skär upp grönsakerna och svamparna i mindre kuber. Stek upp dem tillsammans med salt och peppar samt eventuellt lite buljongkryddning (jag använde denna från Voltaire). Häll sedan över de krossade tomaterna men spara ett halvt paket till slutet. Blanda pesto och keso separat.

 

 Därefter är det dags att börja bygga lasagne! Ta en ugnfast form Lägg ett lager plattor i botten och toppa med tomtat- och grönsaksblandningen. Lägg på ett lager till med plattor och toppa det med hackad spenat samt kesoröran. Lägg på ytterligare lager tills alla röror är slut. Avsluta med ett lager plattor som toppas med det sista av de krossade tomaterna och toppa med ost. Tillaga sedan lasagnen i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter.

 


Trevlig torsdag önskar jag er alla!

6 kommentarer

Karro

06 Sep 2012 18:10

Så gott, den måste jag testa.

Svar: Jag hoppas du gillar den!
engnuttasocker.blogg.se

Helena

06 Sep 2012 20:15

Jag älskar lasagne i alla former:)

Svar: Jag med! Himla bra mat.
engnuttasocker.blogg.se

Marie

07 Sep 2012 08:59

Vad gott det ser ut!

Svar: Det blev riktigt lyckat. Perfekt för höstkvällar.
engnuttasocker.blogg.se

JoHo

07 Sep 2012 16:55

Åh, den låter urgod! Måste prova nån dag!

Svar: Jag hoppas du gillar den :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

07 Sep 2012 17:30

Låter som en god variant på lasagne, särskilt med pesto som "kryddning"!

Svar: Pesto är en toppenprodukt att ha hemma. Piffar upp det mesta!
engnuttasocker.blogg.se

Nina – Matnyttigt om kost och träning

07 Sep 2012 19:10

Låter supergott! Själv brukar jag ibland göra "fusk-lasagne" med hyvlad aubergine istället för lasagneplattor, och det brukar också bli lyckat.

Svar: Det låter riktigt gott! LCHF-inspirerad låter det som. Oavsett vad tror jag det är supergott.
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej