Cykelklasser för inspiration.

9kommentarer

Som träningsinstruktör anser jag att det är otroligt viktigt att aldrig stanna upp utan att alltid fortsätta utvecklas och sträva efter att bli bättre. Jag tränar mer än gärna gruppträningspass men eftersom jag själv intruerar cykel så pass mycket prioriterar jag andra former av träningsklasser. Jag brukar dock försöka gå på andra cykelklasser någon gång i månaden just för att få ny inspiration och idéer. Vad har andra för upplägg? Vilken musik cyklar de till? Hur peppar deltagarna? Det är den bästa och lättaste fortbildningen en kan gå på! Dessutom är det bra för kroppen att få cykla något mer intensivt än det går att göra när headsetet är på och instruktioner ska levereras.
 
 
Nyligen testade jag en instruktör på SATS St Eriksbron där jag själv brukar vara och leda då och då. Det var ett enkelt upplägg där hela klassen var uppbyggd på 2-minutersintervaller, direkt efter varandra. Riktigt bra! Upplägget gjorde det enkelt att strya energiflödet, peppa och pressa pulsen det där lilla extra. Blandade positioner och tempo gav en bra variation. Eftersom intervallerna var relativt korta fanns det inget utrymme för att ledsa och "slöa till", utan det var full gas som gällde.
 
Jag har sällan varit så trött efter en cykelklass. Fullkomligt utpumpad. Så kul! Inspiration, svett och träningslycka!

9 kommentarer

Mari

08 Apr 2013 12:56

=) Perfekt fortbildning. Kul !! Jag måste få tummen ur och gå på ett cykelpass, det var alldeles för länge sedan nu..

Svar: Du får säga till om du är sugen att komma någon gång :)
engnuttasocker.blogg.se

Elina

08 Apr 2013 14:23

Tack detsamma! :)
Ja visst blir man chockad av allt dolt socker.
Gud va kul med spinning förresten! Vilken utbildning har du gått för det?
Jag fick leda mitt första spinningpass för ett tag sedan å det va så kuuuul! Drömmen är att få fler pass, älskar spinning.


Svar: Jag har gått cykelutbildning på IKSU i Umeå. Sedan har jag gått några vidareutbildningar via SATS där jag nu jobbar. Världens roligaste jobb! Var leder du?
engnuttasocker.blogg.se

Karro

08 Apr 2013 22:48

Kul upplägg, var det två min intervall o två min vila eller en ny intervall efter varje två min period?
Kram

Svar: Det var tvåminutersjobb på varandra utan vila emellan. Pust!
engnuttasocker.blogg.se

felicia

10 Apr 2013 09:45

alltid bra att gå att få inspiration.. alla leder vi ju så olika :P

Svar: Precis! Det är himla kul att gå på andras klasser.
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

10 Apr 2013 15:15

Härligt, jag hade nog varit helt död :P

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

lina

10 Apr 2013 21:10

låter som ett riktigt tufft pass! Kul att passet gav inspiration! :)

Svar: Det gjorde det verkligen. Älskar gruppträning!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

13 Apr 2013 10:23

Sv. Ja, det vore jättekul !! Passa på när någon sparkar mig i baken, så jag kommer iväg. När och var har du klasser?!

Svar: Vilka SATS kör du på? Just nu är jag mest på Marievik där jag är mån kl 18. Annars vikar jag en hel del på St eriksbron och Fridhemsplan. Vore toppenkul!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

15 Apr 2013 09:51

Sv. Jag kör bara på SATS Lidingö, eftersom det ligger vid jobbet och då jag också bor här. Du kör på flera ställen du, kul :). Du kan väl hojta till en kväll innan eller så, så kan jag ju kanske boka in mig..får kanske betala isf, men det kan det vara värt =)

Svar: I will! Det går nog att ordna och att jag tar med dig som min gäst :) Har aldrig varit på Lidingö dock. Vore kul att se någon gång!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

17 Apr 2013 12:16

Sv. :) Ja men vad kul, det skulle ju funka. Hojta bara till :). SATS Lidingö är riktigt bra, lagomt och det finns det man behöver. Jag trivs där man känner igen varandra, och tillslut faktiskt hejar och småsnackar med vissa... .:) Du får hänga på dit någon dag =)

Kommentera

Publiceras ej