Linscurry färdig i lådan.

9kommentarer

Åh vilken bra söndag! Avslutat helgen med att luncha med föräldrarna på ett Xoko, ett av mina favoritställen. När jag vinkat av dem var det dags att dra på sig SATS-uniformen för cykla ett kvällspass med fylld sal och dunkande peppmusik i hötalarna. Trots krånglande headset gick passet så där kanonbra som det gör ibland. Gött!

När jag kommer hem nytränad har jag sällan marginal för att ställa mig och laga någon avancerad mat. Jag vill ha mat snabbt men vet också att det är viktigt att fylla på. Lösningen? Jo, jag plockar ibland fram en matlåda ur frysen eller kylen och vips har jag middag illa kvickt. Idag skopade jag i mig sista lådan av veckans linscurry. Enkelt, gott och landar bra i kroppen. Det här är en variant av många.

Linscurry i all enkelhet
2 dl färdigkokta gröna linser
1gul lök
En förpackning tomatkross
En palsternacka
4 morötter
En bit kålrot
Grönsaksbuljong
Curry
Salt

Hacka rotfrukterna och löken och förstek det i en gryta med olja. Tillsätt sedan lite vatten och tomatkrossen och låt det koka upp. Krydda efter tycke och smak och puttra grytan tills rotfrukterna mjuknat. Mixa sedan grytan slät och tillsätt sedan linserna.

Soppa äts såklart med ett gott nybakat bröd med rikligt med pålägg. Mumma!

9 kommentarer

Linatriathlet

17 Feb 2013 22:42

Linssoppan låter väldigt god!

Härligt med ett bra spinnpass:) perfekt avslut på helgen! :)

Svar: Det med lite av allt det bästa under dagen helt enkelt!
engnuttasocker.blogg.se

Eleonore- Kokboksutmaningen

18 Feb 2013 10:58

Mums, önskar jag kunde få sambon att äta mer sånt här :P

Svar: Jasså, svårflirtad med linser? :)
engnuttasocker.blogg.se

Karro

18 Feb 2013 13:09

Gott med linssoppa. Perfekt att ha i frysen och bara plocka fram när man vill ha mat snabbt!

Svar: Det har blivit mitt sätt att överleva efter passen. :)
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

18 Feb 2013 20:00

Linssoppa är underskattat. Det är ju supergott!

Svar: Tycker jag med :)
engnuttasocker.blogg.se

kjell

18 Feb 2013 20:02

Såg helt smarrigt ut..:)
Jag brukar försöka få i mej både frukt å grönt.
Rödbetor som jag även odlar kan man göra mycket kul med.
Frid me du..K

Svar: Åh läckert med egna rödbetor. Det var ju hur ballt som helst ju!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

18 Feb 2013 21:25

Gott med varm soppa. Och smart att ta fram en låda från frusen med färdiglagad sådan.

Svar: Det finns ibland noll spelrum för att invänta matlagning bär jag tränat. Snabbt ska de gå :)
engnuttasocker.blogg.se

Helena

18 Feb 2013 22:10

Vad gott med soppa! Jag känner igen mig för jag vill också ha något att äta ganska snabbt efter träningen:)

Svar: Jag kan aldrig få nog av soppa och bröd. Det är min och sambons gemensamma favoritmat tror jag bestämt.
engnuttasocker.blogg.se

Amy's piece of cake

19 Feb 2013 15:13

Linser är alltid smidiga och så gott och nyttigt med dessutom!

Svar: Kanske därför det blivit en favorit. Lätt att variera också!
engnuttasocker.blogg.se

Rebecca

21 Feb 2013 10:08

gott :)

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej