Nytt cykelpass in the house!

12kommentarer

 Det är alltid lika roligt att sätta sig på instruktörscykeln med ett nytt pass i spelaren. Deltagarna får variationen, jag som instruktör får sättas på prov och förnyelsen ger ny energi. Igår var just ett sådant tillfälle och hu vad kul det var!
 
Jag gillar att jobba i "berg" och denna gång skulle jag och deltagarna ta oss över tre berg, där varje berg bestod av två till tre klättringar och en avslutande raksträcka. Ett klassiskt och enkelt upplägg, men ack så bra. Sista berget blev en riktig killer med Offsprings "Pretty Fly" och denna direkt efter. Svettigt!
 
 
 Ibland är det dock riktigt svårt att få till ett bra pass, speciellt när man har hållt på ett tag och musikförådet börjar eka tomt. Jag vill inte ge mig förrän passet känns sådär klockrent och man bara känner "yes!". Det handlar först och främst om att hitta en bra balans mellan backar och raksträckor, för att sedan få in rätt mix av intestitet och variation i musiken. Att sedan få dit bra låtar som passar in precis med det man vill förmedla är sedan sista steget. Varje låt har ett syfte när det gäller själva cykligen, men den ska också ge rätt känsla och flow till deltagarna.
 
I söndagskväll slet jag mig nästan matt då jag bara inte fick till det. Jag bollade låtar fram och tillbaka, ändrade upplägg, sökte inspiration... men nope. Jag tog då till det jag ofta gör när jag kört fast - bad min respektive lyssna igenom det och tycka till. Det som är intressant att notera är att han verkligen inte är något cyklare, men trots detta får hans synpunkter alltid passet att falla på plats. Denna gång handlade det om att byta ut en klättring samt byta plats på två låtar. Så enkelt, men så viktigt för helheten.
 
 
Ikväll får jag ännu en chans att testa den nya klassen, denna gång på ett annat SATS. Let´s go!

12 kommentarer

Anna

15 Jan 2013 21:29

Tack, vad snäll du är :D
Vad kul att din respektive kunde hjälpa till :P
bra när man kan bolla lite idéer med varandra.
Kul att de blev så bra tillslut, bra jobbat! kramar

Svar: Svettigt och roligt, det är ett gott resultat :)
engnuttasocker.blogg.se

Lina

15 Jan 2013 21:38

Kul med nytt pass! Jag håller med det är ett galet fixande och trixande innan man känner sig nöjd, men sen när man får cykla till ett klockrent pass är ju känslan helt underbar :)

Svar: Det är the best, alla kategorier!
engnuttasocker.blogg.se

Veronica

16 Jan 2013 07:46

Det måste vara grymt härligt när man får till ett sådant där "yes" pass som instruktör! och som du säger, det är nog viktigt att man instruerar ett "yes"-pass för det har stor betydelse för deltagarna om instruktören är peppad och så.

Svar: Det är superviktigt för mig att få till rätt musik och ett upplägg med bra flow. Det är en oerhört central del i arbetet som instruktör. Låttips är alltid välkomna!
engnuttasocker.blogg.se

felicia

16 Jan 2013 10:23

åå låter härligt.. Ska precis ta mig an rollen som spinningsinstruktör.. De andra passen känner jag mig okejj på att köra .. men detta kittlar lite i magen :P

Svar: Spännande! Du är ju van att instruera annat så jag tror det kommer gå utmärkt! Hoppas på att få se upplägget på bloggen.
engnuttasocker.blogg.se

Karro

16 Jan 2013 11:29

Visst är det kul med nytt pass.
Precis som du säger är det så viktigt att hitta rätt låtar och yes känslan.
Skulle vara kul att cykla för dig någon gång.

Svar: Säg till om du är i Sthlm och är cykelsugen :) Du är alltid välkommen!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia - ett bättre du

16 Jan 2013 11:34

Låter som du kämpat fram ett bra pass. Skulle vara kul att gå på ett av dina pass någong gång :).

Svar: Bor du i Sthlm eller har vägarna förbi någon gång så är du varmt välkommen!
engnuttasocker.blogg.se

Suz

16 Jan 2013 19:30

Härlig läsning! Här blir det ny skiva och nytt upplägg imorgon med :)

Svar: Åh, kul! Hoppas det går/har gått bra!
engnuttasocker.blogg.se

Malin E

16 Jan 2013 19:55

Håller helt med dig där! Känner exakt likadant när det kommer till att lägga upp ett nytt pass. Jag ger mig heller inte förrän jag är HELT nöjd. Icke! Men ibland kan jag känna att man kanske får justera någon låt efter man provkört den med sin klass.
Jag måste sätta upp ett nytt till på onsdag....!

Kul att du fick till det så bra!!
kram

Svar: Nej, det ska kännas 100% rätt. Ibland visar det dock inte sig helt förrän man provcyklat det en omgång. Det händer ibland så att jag byter ut en låt eller flyttar om lite, allt för att det ska bli bra.
Kram!
engnuttasocker.blogg.se

Marja - Baka Sockerfritt

16 Jan 2013 20:29

Vad häftigt att vara instruktör! Har funderat på at bli stepledare någon gång längre fram i tiden.

Svar: Det är verkligen hur roligt som helst. Jag kan så rekommendera jobbet!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

16 Jan 2013 20:33

Kan tänka mig att det är svårt att få ihop det. Men sjukt häftigt när man väl är där. :)

Svar: Absolut, och då är det värt den där extratiden det tog.
engnuttasocker.blogg.se

Marta

17 Jan 2013 08:25

Mix maister är min räddning många gånger. Då kan låtar bli både kortare och längre plus att favvo partier kan upprepas. Får jag hjärnsläpp så plockar även jag in det tunga artilleriet dvs min man. Han är en fena på att hitta det jag söker och mixa ihop där jag fastnar!
Njut av ditt nya verk!

Svar: Bra tips, tackar! Vad kul att höra att du också använt dig av din respektive. Alltid bra att få in input från nya håll.
engnuttasocker.blogg.se

Veronica

17 Jan 2013 10:03

Sv: Jamen då har jag ett tips till dig! att röra sig i vatten är otroligt nyttigt för våra knän etc. som vi vanligtvis belastar hela tiden så jag tycker du ska testa vattengympa om du inte gillar/kan simma så bra! :)

Svar: Bra tips! Jag har testat den någon gång och det var oväntat tufft :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej