Sjukstuga med äggtoddy,

4kommentarer

Här hemma är det sjukstuga. Eller ja, för hälften av hushållet i allafall, A har dragit på sig en rejäl snuva. När han är sjuk och jag vill skämma bort honom lite extra gör jag i ordning varm äggtoddy åt oss, vilket var något som min pappa ibland gjorde när han var sjuk (vi barn fick då toddy utan alkohol, himla lyx tyckte vi!). Det är en varm äggdryck med sting som sägs lindra förkylning och läka onda halsar. Det kan man kanske tro vad man vill om men det smakar riktigt gott när man är sjuk och känns skönt i kroppen. Ett perfekt tips när man känner sig hängig och frusen.
 
 
Äggtoddy, ett stort glas
Två äggulor
4 msk socker
3 dl mjölk
Några svättar konjak
(det går också bra med rom eller whiskey, beroende på tycke och smak)
 
Vispa socker och ägg vitt och värm mjölken riktigt varm. Blanda sedan ner mjölken i äggsmeten och tillsätt konjaken. Smaka av eftersom för att se vilken styrka du vill ha. Blanda samman allt och häll upp i ett glas.
 
 
Nu gäller det att jag håller mig frisk. Lite småskrap i halsen men inget allvarligt än så länge, peppar, peppar...
 
Trevlig helg på er!

4 kommentarer

Angelica

12 Jan 2013 13:01

Jag är med sjuk. Influensa. Krya på er.

Svar: Usch, inge roligt :( Krya på dig!
engnuttasocker.blogg.se

merei

12 Jan 2013 13:21

åh nu blev jag sugen på det! krya på er! kram!

Svar: Tack, vi mår redan bättre.
engnuttasocker.blogg.se

Caroline Nilsson

12 Jan 2013 14:05

Sv: Bloglovinbyte? :)

Malin´s Diner

16 Jan 2013 18:01

Låter inte alls illa att vara sjuk i ert hem. Klart det måste hjälpa, mot allt med säkerhet!

Kram kram

Svar: Om inte annat så blir det lite mysigare i alla fall :)
Kram!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej