Midsommarens efterrätt: mazarinkaka med björnbär och hallon.

6kommentarer

Nu har det länge sedan jag leverede något recept på bloggen. Då jag haft en glutenfri period har det blivit mindre bakning men nu är när det tiden är över kan jag sätta fart igen. Här kommer i alla fall äntligen en kaka och då bjuder jag på en mazarinkaka som jag bakade till midsommarafton. Recepetet kommer ursprungligen från Icas Buffé men jag har utvecklas det lite med att blanda björnbär och hallon samt tagit i mer bär. Somrig och god, lite med känsla mot en klassisk ostkaka. 
 
 
Maxarinkaka med björnbär och hallon
 
Mördeg
2,5 dl vetemjöl
100 g smör
4 msk socker
1 äggula
 
Blanda allt tillsammans till en deg. Tryck sedan ut degen i an springform och låt den vila i kylen i 30 minuter.
 
 
Fyllning
500 g björnbär
250 g hallon
1 dl socker
 
Koka upp bären tillsammans med 1 dl socker. Sila av så mycket vätska som möjligt och häll sedan ner det i formen.
 

Mazarintopping
250 g mazarin
100 g smör
2 ägg
 
Mixa samman allt till en smidig deg och sprid sedan ut det jämnt över kakan. Grädda den på 175 grader i 45-50 minuter.
 

Vi åt kakan rumstempererad med vispgrädde. Mmmm!

6 kommentarer

Karro

24 Jun 2013 20:21

Hur gott som helst gissar jag?
Kram

Svar: Verkligen :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

25 Jun 2013 21:28

Håller med dig, vilken pepp och inspiration man får av de man möter här på nätet. Är glad för detta, tack <3
OMG, detta ser ju hur gott ut som helt. MUMS! kram

Svar: Tack detsamma för allt Anna!
engnuttasocker.blogg.se

Sara Ekman

25 Jun 2013 22:35

Mums :)

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin

26 Jun 2013 04:19

Mandelmassa som är så gott, låter som ett riktigt smarrigt recept!

Svar: Jag bara älskar mandelmassa :)
engnuttasocker.blogg.se

JUNITJEJ

26 Jun 2013 14:36

Åh, vad smaskigt!

Svar: Mycket :)
engnuttasocker.blogg.se

Malin Aurora

30 Jun 2013 10:53

Åh mums!

Kommentera

Publiceras ej