Bröd a la LCHF

0kommentarer

Jag vill att alla ska kunna njuta och känna sig väl till mods med att äta det som serveras hos mig. Detta ställt ofta på sin spets när man inväntar gäster med speciella matbehov eller dieter. Just nu är många i min omgivning som äter LCHF (står för ”low card, high fat”), vilket innebär att maten inte ska innehålla några kolhydrater eller socker. Oavsett min personliga uppfattning om dieter och LCHF anser jag att det är allas fria val vad de stoppar i munnen.  Därför var jag inte sen på idén att pröva baka LCHF-bröd när det vankades middagsbesök.


 

Scones a la LCHF


4 dl mandelmjöl (sojamjöl enligt receptet)
1 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
75 g margarin
1,5 dl linfrön

Några av ingredienserna var trixiga att finna och därför byttes sojamjölet ut mot mandelmjöl denna gång.
200 grader i 10 minuter sedan är det nygräddat och klart! 



För att vara ett första försök känner jag mig riktigt nöjd. Utmaningen låg i att få brödet att hålla ihop när det envist ville bli till smulor. Brödet var dock oväntat gott, vilket faktiskt är det viktiga. Brödet serverades med en skiva Västerbottensost och A:s grymma pumpasoppa med ädelost. Hello höstmåltid!


Kommentera

Publiceras ej