Vörtbröd på burk.

0kommentarer

I helgen var jag bjuden på ett ”första advent/examensmingel”. Jag, som är uppfostrad med att aldrig komma tomhänt när man går bort på bjudning, ville överlämna något personligt och julpyssligt. Vad passar då bättre än ett bakverk?


Idén är att blanda de torra ingredienserna i en burk och låta mottagare sedan tillsätta de sista innan det sätts i ugnen. En snygg burk, lite band och ett kort och du är hemma!


 


Denna gång blev det ett enkelt med väldigt gott och saftigt vörtbröd.
I bruken blandade jag följande:


 2 dl grovt rågmjöl 
1 dl rågkross
4 dl vetemjöl
4 msk vört
1 dl russin
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt





På kortet skriver man sedan instruktioner till mottagaren: "Det som sedan ska tillsättas är, 2 dl lättöl, 2 dl mild yoghurt, 3/4 dl mörk sirap och 1/2 dl rårörda lingon. Degen ska ner i en 1,5 litersform och in i ugnen på 200 grader i ca 60 minuter. För att få ett snyggt hål använder jag mig av hålslagaren.




Reslutatet: en trevlig, personlig, julig och god "gå bortpresent"!

Kommentera

Publiceras ej