Nytt år, nytt spinningpass!

0kommentarer

I helgen arbetade jag fram ett nytt spinningpass för mina deltagare. Jag har alltid en klar bild av hur jag vill att passet ska upplevas och vilken känsla deltagarna ska ha under passet och efter de lämnat lokalen.



Min första tanke när jag bygger upp mina pass är att de ska vara roliga! En deltagare som jag kul i träningslokalen får ut mer av passet, både fysiskt och psykiskt. Genom att ha skoj tillsammans kommer träningen av bara farten.

Passet bör innehålla varierad musik och intensitet. På så sätt tröttnar inte deltagarna, utan de hålls alerta och pigga. Jag har alltid någon svensk musik, något från 90-talet, någon hårdrock och något från det som spelas på radio just nu. Min tanke att ett varierat upplägg tillhandahåller något för allas musiksmaker. Genom att variera intensitetet håller även deltagarna passet ut.


Under mina pass arbetar man i ett visst antal ”berg". Mitt nuvarande system med tre berg, innehållande 2-3 klättringar och en avslutande raksträcka, upplever jag ger en bra överblick av vad som komma skall. På så sätt kan deltagarna själva lägga upp en individuell plan över cykeltimmen. Att dessutom kunna ”pricka av” en tredjedel av passet i taget är enligt mig en härlig känsla som sporrar benen att orka lite längre!


För mig ska ett bra pass även innehålla tid för återhämtning. Vissa instruktörer väljer att avsätta en speciell tid i passet, vilket tydligt markerar för deltagarna att även vila är viktigt för att kroppen ska orka. Jag anser dock att det finns en risk att instruktörer ger bilden av att det inte är okej att trampa lugnare annars under passet. Vissa behöver vila mer än en gång under timmen. Jag har därför valt att istället uppmana deltagarna att trampa ut när de själva känner att de behöver, dock minst en gång under träningstimmen. Eftersom varje berg dessutom innehåller en raksträcka finns det tre givna tillfällen där det passar. På så sätt hoppas jag kunna öppna för ett träningsklimat där var och en känner sig bekväm med att lyssna på sin kropp och agera utifrån det.


Om du instruerar får du gärna dela med dig av dina tankar kring upplägg och musik!

Ikväll smäller det då den nya musiken ska provcyklas. Ur högtalarna kommer bland annat Beyoncés "Singel ladies" ljuda, tillsammans med Ozzy Osbournes "Let me hear you scream" och Akons ”Sexy Bitch”. Peppad till tusen!

 

 

Kommentera

Publiceras ej