Mitt egna crosstraining.

9kommentarer

Jag har tidigare berättat att jag är biten i SATS crosstraining med dess höga intensitet, variation och roliga övningar. Nu var det dags för mig att testa genomföra ett pass på egen hand med mig själv.


Jag började med att värma upp med 20 minuter på löpbandet. Därefter var det dags att anta intervallträning med styrkeövningar blandat med konditionskrävande pulshöjningar. Upplägget jag valde var att jobba sex olika övningar med en minuts aktivitet vardera, med 20 sekunders vila emellan. Detta jobbade jag i fyra omgångar innan passet avslutades med stretch, dusch och tonvis med vatten.

1. Burpies (börja med ett stort upphopp som sedan går hela vägen ner till en planka och sedan upphopp igen)

2. Klättrande planka (stå i en hög planka och dra sedan in höger knä mot höger armbåde och växla sedan sida)

3. Snabba ben från stepbräda (finns olika varianter, det viktiga är att jobba med snabba fötter upp och ner för brädan och låta pulsen sticka iväg)


4. Sidositups med tyngd


5. Hopp på stepbräda (jämnfotahopp med fötterna från mitten av brädan, till att fötterna landar på varsin sida om brädan)

6. Axelpress med hantlar, alternativt armhävningar



Resultat? Det var rejält utmanande men oerhört kul! Det var kul att få styra övningarna helt på egen hand och lägga upp det utifrån sitt eget tycke. Jag gillade att jobba varvade övningar med både styrkefokus och puls och använde mig av några övningar som jag snappat upp på gruppträningspassen. Tiden är lätt att hålla reda på genom en av de mång intervall-apparna som finns på marknaden. Det är lätt att ställa in precis hur många rep du vill jobba och hur långa de ska vara.


Mitt råd är att lägga upp hela passet innan man kör igång. Det är annars lätt att man tappar fokus under passets gång och låter den trötta kroppen påverka upplägget allt för mycket. Genom att veta i förväg är det lättare att fördela energin och få ut så mycket som möjligt av timmen.


Den här typen av träning kräver dessutom mycket utrymme. Tänk därför på att genomföra det när det är lättare tryck på gymlokalen så som mornarna, dagtid eller sena kvällar.


En nystart i min gymtärning, utan tvekan. Jag fick absolut blodad tand inför Crosstrainingutbildningen i höst!

9 kommentarer

kaffeutansocker

01 Jun 2012 14:36

Bra jobbat! Hoppas du får en trevlig helg :)

Sanna

01 Jun 2012 17:21

Ja det kändes dagen efter om jag säger så, men kul var det!

Trevlig helg på dig med!

Camilla - Millasträning

01 Jun 2012 21:48

Va kul de lät, men jobbigt-:)

Ja ska äta upp bollarna i frysen, sen ska jag testa ett nytt recept (har hittat ett med mycket nötter och inga kikärtor) Då bloggar jag absolut om de!

Karro

01 Jun 2012 22:55

Bra jobbat! Längtar verkligen efter att få bli riktigt trött igen....

Sanna

02 Jun 2012 00:12

Trött blev jag, det vill jag lova!

Camilla, jag ska hålla koll på bloggen :)

Marie

02 Jun 2012 11:41

Härligt jobbat! : )Jag har länge velat prova Crosstraining på SATS men har inte kommit iväg på nåt pass ännu men jag ska försöka boka in nåt när jag är frisk igen.

felicia

03 Jun 2012 16:03

låter som ett skönt pass.. körde du något antal reps lr körde du på tid?

Sanna

03 Jun 2012 22:51

Svar till Felicia: jag jobbade på tid med 60 sek jobb sen 20 sek vila osv. Jag föredrar den varianten!

Sanna

03 Jun 2012 22:55

Svar till Marie: det måste du göra, ett superbra pass!

Kommentera

Publiceras ej