Bröd med cashewnötter och morötter.

12kommentarer

När kontoret kryllar av jobb, då älskar jag att komma hem och släppa loss bland bakbunkarna. Att få lämna datorskärmen för att få skapa något och arbeta med händerna, det är bra terapi det. Nu blev det ett glutenfritt matbröd att ha som tillbehör till sommarens goda sallader, räkmiddagar eller soliga frukostmackor på balkongen. Och lite morot, varför inte?
 
 
Morot- och cashewnötsbröd
2,5 dl bovetemjöl
2 dl out flour
0,5 dl krossade linfrön
0,5 dl
pofiber
1 tsk bikarbonat
Cashewnötter
2 dl yoghurt
Lite salt 
Två stora rivna morötter
 
 
Blanda allt och häll ner smeten i en smord litersform. In i ugnen på 180 grader i cirka 1 timme.
Testade resultatet med klassiskt kvällsfika. Hembakat är alltid bäst!
 

12 kommentarer

Emma

08 May 2013 22:57

Spännande med cashewnötter i bröd. Det har jag nog aldrig ens sett. Låter väldigt gott iallafall. Gillar såna här filmjölks/yoghurtvarianter som det bara är att skjutsa in i ugnen också. Måste jag försöka testa :D

Lyxigt med pannkakstårtan också. Verkligen ett bra sätt att starta sin födelsedag på. Grattis grattis till din sambo :) Hoppas middagen blev supermysig och god ikväll!

Svar: Jag gillar att vara lite "galen" och blanda ner olika saker varje gång. Det är ju så enkelt att höja smaken med lite nötter :)
Hoppas du får en bra helg!
engnuttasocker.blogg.se

Anna/Frostis

09 May 2013 09:18

Åh, mums! Verkar härligt! Har aldrig testat cashewnötter i bröd men älskar att ha valnötter i.

Svar: Jag brukar testa lite allt möjligt i mina bröd. Det är då en gör nyupptäcker :)
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

09 May 2013 10:22

Det ser jättegott ut! :D

Svar: Eftersom jag inte äter gluten och ogillar det som finns i butikerna har jag ökat på mitt brödbak :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

09 May 2013 16:09

Himmelriket =) Mums !!

Svar: Redan slut. Vad betyder det? Jo, ny sats i helgen :)
engnuttasocker.blogg.se

Karro

09 May 2013 16:50

Ja älskar hembakat men vad är out fluor?

Svar: Det var många som undrade :) Ett glutenfritt mjöl som är baserat på havregryn.
engnuttasocker.blogg.se

Crazylicious

09 May 2013 18:24

Åh så gott med morotsbröd, är allergisk mot nötter, men morötterna kan jag smaska i mig! :D Brukar bli så saftigt och gott med det i bröd...
Sv: Åh, jag vet inte... För att de vad de sysslar med på caféet? haha. Smarrismarr!

Svar: Stackare som inte kan äta nötter. Hoppas du får en bra helg!
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

09 May 2013 18:39

Åh, det ser så gott ut. Jag måste testa :D

Svar: Gör det! Älskar bröd :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

09 May 2013 18:40

min kommentar som inte hade något namn :D

Lina

09 May 2013 22:37

Åh så gott det låter! Undrar också vad out fluor är? :)

Svar: Det är ett glutenfritt mjöl som är gjort på havregryn.
engnuttasocker.blogg.se

Crazylicious

11 May 2013 11:42

Ja, det är lite trist att vara allergisk mot nötter... :( Men jag klarar mig :D Haha. Tack detsamma!

Mari

12 May 2013 19:09

Sv. :) Kan tänka mig det, ser ljuvligt gott ut.

Frida

27 Aug 2014 15:06

Tack för tipset! Har provat och blev supernöjd med resultatet. Varför skriver du inte bara havremjöl i receptet?

Kommentera

Publiceras ej