Chokladdoppad lakritskola, försök 2012.

6kommentarer

Förra året testade jag för första gången att göra lakritskola. Receptet jag valde kommer från Johanna Westman, och länken hittar du här. Jag blev dock inte så nöjd, dels för att kolorna blevför mjuka, men kanske framför allt för att A ansåg att jag snålat med lakritssmaken. Igår gjorde jag därför ett nytt försök därför jag tillsätte mer kakao och mer turkisk peppar är ursprungsreceptet. Samtidigt har jag införskaffat en termometer för att få till den rätta kokningen. Och se - övning ger färdighet!
 
 
Chokladdoppad lakritskola med flingsalt
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
2 msk kakao
1,5 dl krossad turkisk peppar
2 tsk smör
200 g choklad
 
 

Koka ihop grädde, socker, sirap, kakao och turkisk peppar i en kastrull till 120 grader. Dra sedan kastrullen av plattan och tillsätt smöret och rör ner det i smeten. Häll ut kolan i en smord, rektangulär form och låt den svalna i kylen. När kolan är kall, skär upp den i mindre bitar och doppa dem i smält choklad. Ringla lite flingsalt över och låt de stenla i kylen.
 
Tips! Kolan smälter lätt när den kommer i kontakt med den smälta chokladen, vilket kan bli ett kladdigt problem. Jag valde därför att frysa mina kolor en stund innan jag doppade dem. Det var betydligt lättare att få kolorna fina då.
 
 
Salt och choklad - himla god kombo!

6 kommentarer

Mårtenssons kök

23 Dec 2012 17:55

Kikar in och önskar dej en GOD JUL!

Svar: Tack, det samma till er båda!
engnuttasocker.blogg.se

milla

23 Dec 2012 23:21

Ser riktigt goda ut:)
vill önska dig en god jul

Svar: Tack så mycket och detsamma får jag säga!
engnuttasocker.blogg.se

Jennifer

24 Dec 2012 12:48

Ser gott ut! :D God jul!

Svar: Åh tack! Detsamma,hoppas du haft en fin jul.
engnuttasocker.blogg.se

Tant Gul

25 Dec 2012 10:58

Ser jättegott ut! God jul!

Svar: Tack, du med!
engnuttasocker.blogg.se

Helena

25 Dec 2012 23:27

Vilken spännande kombination med lakrits och choklad. Jag gjorde lakritsknäck och de blev väldig goda.

Önskar dig en god fortsättning på julen! Kram

Svar: Det samma, hoppas du får fina mellandagar!
engnuttasocker.blogg.se

Lina

26 Dec 2012 21:55

Åh det låter himmelskt gott! :)

Svar: Årets upplaga blev riktigt bra. Gillar kombon av salt och choklad :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej