Nyhet på SATS: 30-20-10.

9kommentarer

I söndags gick jag utbildning för SATS:skolan igen. Åh vad jag älskar att gå utbildningar! Det är en sådan grym stämning och så roligt att träffa massor av andra härliga, träningssugna kollegor. Att sedan gå en vidareutbildning för cykelinstruktörer var något extra där varje tramptag togs under ljudet av hejarrop, skrik och applåder. I love it!
 
Utbildningen denna gång gälde SATS nya gruppträningsklass 30-20-10. Det är en intervallträningsklass som äger rum i cykelsalen och där fokus ligger på intensitet på hög nivå. Intervallerna bygger på 30 sekunder behaglig cykling följt av 20 sekunder mer ansträngande nivå. Sista steget är ett 10 sekunders race där deltagaren ska pressa sig till nästintll maximal ansträning. Den loopen arbetar man 15 varv igenom.
 
 
Det var som alltid en kanondag! Vi fick jobba igenom passet från början till slut två gånger samt testa att instruera tre loopar var framför våra kollegor. Det som blev största utmaningen för oss alla var när ledaren bad oss att under 15 minuters startsträcka pressa vår andning ut ut bekvämlighetszoonen in i nästa fas och våga hålla i någon minut. Det var oerhört tufft och svettigt!
 
 
"Friska, vuxna kroppar klarar av belastning"
 
Jag gillade upplägget som upplevdes både fartfyllt och roligt. Eftersom upplägget är så tydligt var det enkelt att hänga med i vad som komma skulle för att istället helt kunna fokusera på träningen. Jag fick stor chans att utmana mina egna "toppar" och insåg att de ligger bra högre än jag tidigare trott. För mig handlar denna klass helt om att våga. Det handlar nödvändigtvis inte om att du som deltagare ska orka alla sprinter perfekt, utan om att våga utmana kroppen och pulser mer än någonsin.
 
Dagen gav mig oerhört mycket energi och inspiration. Jag åkte hem med ett leende på läpparna och en mycket ömmande bakdel. Det ska bli riktigt roligt att lansera passet ute på anläggningarna tillsammans med mina kollegor. Pepp pepp!

9 kommentarer

Lina

17 Dec 2012 22:41

Kul passupplägg, utmanande, roligt och jobbigt! Bra med utbildning! :)

Svar: Hoppas du får chansen att testa det, vore kul att få höra vad du tyckte!
engnuttasocker.blogg.se

elin stridh

17 Dec 2012 23:55

sv: ja men precis!

VINN SOLSIDAN SPELET! AVSLUTAS 28/12 <3

http://eelin.se/2012/december/vinn-solsidan-spelet.html#comment

Karin FoH

18 Dec 2012 06:27

Vad härligt att dagen var så givande. Låter som ett bra pass!

Svar: Det är himla kul med utbildningar. Hoppas du får chansen att testa klassen någon gång, vore kul att höra vad du tyckte :)
engnuttasocker.blogg.se

Marie

18 Dec 2012 08:27

Låter som en rolig och inspirerande dag och ett bra pass! Jag är inte så mycket för spinning men blir lite sugen på att testa detta pass. : )

Svar: Då kanske den här klassen skulle passa dig, eftersom den inte sägs vara en vanlig cykelklass utan en intervallträningsform där cykeln bara används som ett redskap,
engnuttasocker.blogg.se

Mari

18 Dec 2012 09:41

Gud så kul med sådan utbildning =).
Galet pepparkashus du gjort...hade inte ens kommit på idén =)

Svar: Tack! Det tar sin lilla tid men roligt är det :)
engnuttasocker.blogg.se

Lisa - Kreativ bakning ♥

18 Dec 2012 13:39

sv: Tack så mycket! :)

Anna

18 Dec 2012 20:07

åh vad kul, tack för insopn. Ska testa passet någon dag framöver :P

Svar: Jag hoppas du gillar det!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

20 Dec 2012 18:56

Vad roligt! Kan tänka mig att det är kul med nya utbildningar sådär. :)

Svar: Ja, det är bland det roligaste man kan göra. Bra inspiration till vårens klasser också!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

20 Dec 2012 21:20

Sv. :) förstår det.... kram kram

Kommentera

Publiceras ej