Nybakat knäckebröd.

3kommentarer

Bakdags i stugan. Denna gång var jag sugen på hårdbröd och satsade på Leilas knäckebröd med kummin och fänkålskryddning. Det passar bra till både grillmiddagen och morgonmackan i solen.
 
 
Leilas knäckebröd
3 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl
7 dl grahamsmjöl
10 g jäst
5 dl mjölk
1 msk honung
Salt
Kumminfrön
Fänkålsfrön
 
 
 
Värm mjölken till ljummet och rör ner saltet tillsammans med stött kummin och fänkål. Rör sedan ner jästen och låt den lösa upp sig. Tillsätt sedan mjölet bitvis tills du fått en smidig deg. Låt den jäsa i en timme. 
 
Kavla sedan ut brödet på plåtar med bakplåtspapper på. Försök att få dem så tunna som det bara går och nagga dem. Grädda bröden i 225 grader i 2-3 minuter och vänd sedan på dem och grädda någon minut till. Låt de svalna på ett bakgaller eller liknande för att det ska bli sådär hårda och "knäckiga".
 
 
Det är alltid lite trixigt att baka på nya ställen. De första laddningarna blev lite sisådär. Det var svårt att få kakorna riktigt platta på grund av det lilla stugköket och jag kände mig ovan vid ugnen. Men skam den som ger sig! Sista omgången blev dock helt som den skulle.
 
 
Lycka till!
 
 

3 kommentarer

Marie

28 Jul 2012 15:40

Gott med egenbakat bröd!

Svar: Ja, visst är det!
engnuttasocker.blogg.se

Karin

28 Jul 2012 18:24

Det där såg gott ut:)

Svar: Det var det alla gånger. Nybakat är bäst!
engnuttasocker.blogg.se

Hanna

28 Jul 2012 20:37

Det såg väldigt gott och härligt ut!! O så blev jag sugen på frukost o kaffe :D

Svar: Frukost är ju dagens godaste mål om du frågar mig :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej