Sockerkaka med riktiga gårdsägg.

4kommentarer

 
 
Jag tycker väldigt mycket om att baka med mina syskonbarn. Det är så mysigt att stå med dem i köket och pyssla och småsnacka i lugn och ro. Ibland är det de större barnen som gör mig sällskap vid bakbunkarna som själva läser receptet och kommer med egna idéer och ibland är det de mindre knoddarna som vill hjälpa till. Då är det team work som gäller där jag fyller måtten och de sedan får hälla ner det i smeten. Urmysigt!
 
Sommarens stugvistelse i norr bjöd på flera tillfällen att pyssla med barnen i köket. Till min stora förtjusning fanns det hönsägg från yngsta svägerskans gård. Det är helt underbart att baka med riktiga kvalitetsägg! Smaken blir mycket krämigare och fylligare. Dessutom får kakan en härlig gul färg. 
 
För att verkligen låta äggen spela huvudrollen i bakningen satsade jag och barnen på en klassisk sockerkaka. (det passade även bra på grund av det lite fattiga utbudet av torrvaror i stugans skafferi). 
 
Sockerkaka
3 ägg
2,5 dl socker
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
50 g smör
lite salt
 
 
Lilla E slickar skålen
 
Vispa samman sockret och ägget poröst och tillsätt sedan smöret som är smält och mjölken. Blanda de torra ingredienserna separat. Blanda sedan samman alltihop och häll ner i en smord och brödad form. Grädda den sedan på 175 grader i 25-30 minuter (jag råkade tyvärr övergrädda den i för mig ovan ugn, vilket ledde till att den blev lite torr). Låt den sedan svalna på ett bakgaller eller liknande. Servera med vaniljglass.
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer

Jenny

22 Jul 2012 08:28

Vad mysigt! Äggen är verkligen viktiga och vad underbart med "riktiga" ägg!

Svar: None
engnuttasocker.blogg.se

Karro

22 Jul 2012 11:22

Så gott, älskar att baka med min son. Han blir så glad när han får hjälpa till och se att han faktiskt klarar det.

Svar: Det är så kul att vara kreativa tillsammans. Vad kul att han redan tycker det är roligt!
engnuttasocker.blogg.se

marta

22 Jul 2012 21:28

Det fantastiskt att få både baka och laga mat med riktiga råvaror. Då inser man vilken smaklös sörja säljs i affärerna. Jag ser fram emot att börja baka med min lilla vildning när hon har tålamod nog att stå och vänta på ett fyllt mått att tömma i bunken.........

Svar: Absolut! Nu hoppas jag på att kunna hitta sådana ägg i Sthlmsområdet. Kanske bondens marknad är något..
engnuttasocker.blogg.se

Alexandra - kärlek på tallrik

23 Jul 2012 10:16

Åh vilken härlig blogg du har, jag blir så glad av sådana här inlägg - både när det gäller gårdsäggen och att barnen får vara med i köket! Sockerkaka är underskattat, det är ju SÅ gott, speciellt med lite färska bär till - mums :D

Svar: Åh tack, vilken komplimang så fin! Det värmde gott!Ja, sockerkaka är inte en klassiker utan anledning som jag brukar säga. Riktigt smarrigt!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej