Bullkalas!

7kommentarer

Finns det något bättre än att bjuda in vännerna på bullfika? Nej, jag tror knappats det. Det finns någonting visst i att strosa runt i köket i ett blommigt förkläde, med sjal runt hjässan och med Monica Zetterlund sjungandes i bakgrunden. Låta doften av nybakat ta över. Då njuter jag till fullo.

Som recewpt använder jag ett klassiskt recept för kanelbullar. Istället för den vanliga fyllningen med smör, kanel och socker brukar jag riva ner rejält med mandelmassa innan jag rullar ihop längden. En annan favorit är att bre ut vaniljkräm eller tillsätta stora mått kardemumma. Mums!

 


Det bästa av allt när man bakar själv får äta hur mycket deg man vill (vilket ofta resulterade av ett lätt illamående resterande delen av dagen).

Trevlig helg på er alla!

7 kommentarer

felicia

17 Mar 2012 01:31

fel sida att kolla in när man är ashungrig :P Jag älskar bulldeg.. lr jag älskar när bullarna är klara, penslade och pärlsockrade och precis skain i ugnen.. mm då är det som godast :)



sv: Nu börjar det ju bli varmt och skönt att springa ute, imorgon blir det en runda :)

Karin FitnessochHälsa

17 Mar 2012 08:41

Underbart med nybakade bullar! Men tycker du om att äta av bulldegen? Det är nog den enda deg/smet som jag inte gillar att äta. Känns som att det jäser i magen...

Sanna

17 Mar 2012 11:12

Ja, ledsen att erkänna det men de "stumparna" man skär bort på kanterna slinker lätt ner. Jäsandet kommer ju efter när det är lätt att vara efterklok.. Skönt att höra att fler har samma last som jag! Trevlig helg på er!

Julia - Matblogg

18 Mar 2012 18:55

svar: Tack! Ja det är så tråkigt. jag har bestämmt mig för att vara frisk i morgon men jag tror det skret sig. 2 vecka nu då. Vilket irriterande virus! Det var faktist års sedan någon höll i så länge med så ont i halsen. Aja får ängna min tid till annat så länge men man blir rastlös!

Julia - Matblogg

18 Mar 2012 18:56

Vad gott med bullar! Oj blev mycket sugen på det nu! Det var ett tag sedan faktist. Alskar att fylla de med blåbär eller hallon också. Men klassiska är bäst tycker jag ;)!

Karro

18 Mar 2012 22:35

Nybakade bullar och mjölk, underbart gott!

Sanna

18 Mar 2012 23:20

Ja visst är bullar med mjölk svårslaget :) Hallon som fyllning har jag aldrig testat. Kan tänka mig att det är särskilt gott på sommaren. Och fin färg måste de få också!

Kommentera

Publiceras ej