Focaccia till grillmaten.

5kommentarer

Grillsäsongen fortsätter och det gillas. I lördags var det dags att tända kolet igen för en god middag med trevligt sällskap. Som värdinna ville jag ställa fram lite nybakat bröd till middagen och satsade därför på ett hembakat focacciabröd. Brödet är så pass fullt i smak att det passar sig bäst med en smakrik huvudrätt så som grillkäk. Ett oslagbart matbröd med andra ord! Dessutom är focaccia även oerhört smarrigt att doppa i olivolja med lite flingsalt. På så sätt får gästerna även i sig lite i väntan på den perfekta glöden.

 


25g jäst
3dlljummet vatten
0.5dl olivolja
2mskhonung
1mskflingsalt
7dlvetemjöl special


 


Blanda jäst med vattnet och olivoljan. Tillsätt saltet och honungen. Därefter är det dags att börja arbeta i mjölet, lite i taget, och arbeta degen. När degen blivit ”smidig” och fått en fin koncistens är första steget klart. Låt den jäsa under bakduk i cirka 60 minuter.


Efter jästiden är det dags att arbeta ut degen på plåten. Jag valde att göra ett stort bröd, men här går det att variera antal och form. När degen bakats ut på en smord plåt trycker man ”fördjupningar” med fingret, ringlar över olivolja och öser på flingsalt. Strö ut rosmarin över brödet (slösa rejält!). Låt den sedan jäsa ytterligare 30 minuter.

Sist men definitivt inte minst sätter du in plåten i ugnen i cirka 5 minuter på 225 grader. Klart!


 

 

5 kommentarer

Amy's piece of cake

29 May 2012 20:42

Gott med Focaccia, gjorde med körsbärstomater för ett tag sedan från denna boken. Galet gott!



Jag är ju indiska så klart då måste jag laga lite indiskt! ;)

Camilla - Millasträning

29 May 2012 21:10

Mums va de lät gott-:) Får jag testa nästa gång ja ska bjuda på middag.

SysterMalin

29 May 2012 22:16

Det har jag faktiskt aldrig provat, det som är så gott! Man kan ju verkligen variera det i oändlighet också.

Låter mysigt med grillat!!

Ta hand om dig!

Sanna

30 May 2012 13:48

Det verkar som om fler än jag har fallenhet för focaccia - kul! Trevlig grillsäsong på er!

Tess

31 May 2012 16:35

men mumsigt :)

Kommentera

Publiceras ej