Äppelsäsong i bakstugan.

8kommentarer

Nu är det äppeltider! Jag bjuder därför på ett av mina favoritbakverk som ursprungligen kommer från Leilas underbara värld. Bakverket är som en blandning av äppelpaj, smulpaj och muffins.
 
 
Äppel och kanelmuffins
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Skalet av en citron
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Lite salt
Kanel
 
Tre stora äpplen
Smör att steka i
2 msk strösocker
2t sk kanel
 
Vispa socker och ägg pösigt. Blanda de torra varorna separat och blanda sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt sedan citron, salt och kanel efter smak (jag öser på...).
 
Skala och skär frukterna i småbitar. Stek sedan upp dem med socker och kanel till äppelbitarna mjuknat. Blanda sedan ner äppelröran ner i muffinssmeten. Portionera ut smeten i muffinsformar, upptill cirka 2/3 av formen.
 
 
 
Crumble
75g smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
 
Smula samman allt i en bunke och strö över ett bra lager uppe på muffinsarna. Sätt sedan in formarna i ugnen på 175-200 grader i 12-20 minuter, beroende på om du gör små eller stora muffins.
 
 
 
Här ser vi dem tillsammans med en annan variant uppdukade på min väns finfina bröllop.
 
Nu är det bara ut och plocka äpplen!

8 kommentarer

Sofia

20 Sep 2012 19:50

Åh låter ju helt supergott! :D

Svar: Med äpplen och kanel är det svårt att misslyckas. Trevlig helg!
engnuttasocker.blogg.se

Anna

20 Sep 2012 21:00

Vilken härligt bild!

Svar: Det är tyvärr inte jag som kan ta cred för den men jag ska hälsa fotografen det :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

20 Sep 2012 22:22

Leila är verkligen min bak-guru. Älskar hennes böcker och recept. Har inte testat speciellt mycket mat-recept från henne däremot, nåt du testat?

De där muffinsen är grymma! Hoppas på att det ska finnas en massa äpplen hemma hos mormor dit vi ska på lördag. Då vet jag någon som ska palla med sig en massa! äppelmos och äppelpaj och äppelmuffins och... SÅ GOTT! :D

Svar: Jag har testat hennes pastasåser men tycker att det är hennes sötsaker som verkligen sticker ut. Hon är himla bra och sedan gillar jag hennes redskap i fina färger :)
Jag hoppas du hittar äpplen för bakningo ch att du får en fin helg!
engnuttasocker.blogg.se

Tess

21 Sep 2012 06:10

Mm yummie vad gott!

Svar: Supergoda och simpla att göra också! Trevlig helg!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

21 Sep 2012 07:43

Mmm, vad gott!

Svar: Ja, man får passa på såhär i hösttider!
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

21 Sep 2012 09:02

;O) tänkte testa det receptet i helgen, då blåbärsvarianten blev HUR god som helst!

Svar: Jag tror det var därför jag blev lite sugen när jag såg din blåbärsvariant på bloggen härom dagen. Trevlig helg!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

21 Sep 2012 16:19

Har också bakat de där muffinsarna tidigare; så goda!

Vad roligt att vi fotade samma fina vy i morse! Ha en bra helg!

Svar: Det är så lusigt att man är så nära varandra om dagarna :)
engnuttasocker.blogg.se

Johanna

22 Sep 2012 08:07

Så gott det låter med äppel- och kanelmuffins med crumbletäcke. Jag har varit riktigt sugen på att göra något liknande nu när äppelträden fullkomligt svämmar över av frukter :)

Svar: Äpplen är så goda att baka med tycker jag. Massor av kanel och socker så är resultatet alltid bra!Hoppas du hittar frukt till ditt bakande :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej