Lustprincipen.

7kommentarer

Förra veckan lärde jag mig ett nytt begrepp – ”lustprincipen”. Ordet kom ifrån min psykologs mun när vi satt och pratade om vad vi prioriterar i livet*. Enligt henne handlar det om att låta lusten styra prioriteringarna i tillvaron, både i privatlivet och på jobbet. När det hopar sig med arbete och du har möjlighet att välja, ta då det som du känner att du har störst lust att göra. Om du vaknar en morgon och faktiskt inte har ork att gå på den där fikadaten, våga ställ in den.

 

Det här är något som jag vet att jag har svårt att göra. Mina planer har en lätt tendens att gå från något roligt till ett ”körschema”. Men när övergår en rolig aktivitet ett krav? För mig, som ibland är överdrivet produktiv och kontrollfreak, handlar det mycket om att våga släppa på planeringen och istället göra det som faller mig in. Min psykolog menade att det farliga är ofta inte planeringen i sig utan att det blir ett problem när planerna ska fullföljas oavsett humör, väder, pepp och andra händelser som ligger utanför vår kontroll.

 

Idag när jag kom hem från spexhelgen i Umeå kände jag mig glad och inspirerad, men mitt planerade träningspass kändes långt borta. Brist på sömn och alltför lite tid med A de senaste dagarna gjorde att jag istället ville njuta av en skön eftermiddag i solen. Och ja – jag gjorde det, jag lät helt och hållet lusten styra. Passet på SATS bokades av och inte blev det något rensande i förrådet eller helghandlande heller. Istället premiärade vi uteservering, strosade lite i området och slöade hemma. Ett litet steg för mänskligheten, ett rejält kliv för mig.

 Hur är du? Är du impulsiv eller planeringsfreak som jag?

* Varför går då jag hos psykolog? Som några läsare vet har jag länge brottats med en sargad mage länge och det är en symtom på en livsstil i alltför högt tempo. För att komma till rätta med stressen och min överdrivna vilja att alltid prestera max. Varför då dela med mig av en så pass personlig del av mig själv? Jo, för att visa att alla brottas vi med någonting. Ingen är gjord av stål och jag är definitivt inget undantag.

7 kommentarer

Karro

21 Apr 2013 21:58

Jag är nog en blandning av båda med mest lust. Har tack och lov för länge sedan insett att jag ska boka av att som gör mig stressad. Det var svårt till en början, men nu är det så självklart. Hoppas du får bra hjälp och att du hittar ett bra tempo i livet som får dig att må så bra som bara du kan.
Kram

Svar: Vad skönt att du hunnit längre i utvecklingen. Kanske blir det lättare när man får barn? Jag vet inte men tänker mig att det då blir familjen framför all och det andra känns mindre viktigt.Kram!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

22 Apr 2013 08:36

Jag är nog som Karro en blandning av båda med en bra balans. : ) Men när jag var yngre fick jag ångest om jag tex. bokade av en träning.
Visst är det så att alla har vi våra bagage, jag tror att alla skulle må bra av att gå och prata med någon. Själv har jag gått hos terpeut i flera omgångar (just nu har jag en paus), känns lyxigt att ha någon som bara lyssnar på en. Däremot är det ju inte billigt men en väl värd investering.
Kram på dig!

Svar: Jag tror också att många skulle behöva en "ventil" för att bolla tankar och mående. Än så länge trivs jag bra med min men vet inte hur länge jag kommer att gå. Söker verktyg för att kunna hantera pressen i mitt arbete. Vad skönt att höra att jag inte är ensam med att ha haft dessa problem!
Kram!
engnuttasocker.blogg.se

Erica

22 Apr 2013 08:38

Jag håller med om att man måste släppa loss i bland och inte leva livet efter en planerad kalender. Det kan vara svårt att byta vanor men efter tag märker man att man mår så mycket bättre. Ingen är gjord av stål och alla behöver då och då återhämta sig och "egen-tid". Ser fram emot en Sanna som oftare applicerar "lustprincipen"!

Svar: Det gör jag med! Megakram!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

22 Apr 2013 10:00

Oj oj så viktiga ord att läsa... jag tar åt mig !! Måste lära mig av detta jag också, bättre har jag blivit, men inte så bra som jag kan... Måste lyssna mer ofta på vad jag VILL, inte alltid på vad jag MÅSTE göra.... Så ja, detta måste jag träna på. Tack för att du tog upp det.

Svar: Det är så skönt att höra att det är fler som jag. Jag tror att framför allt unga tjejer har en förmåga att hamna i ett högpresterande ekorrhjul. Vi får fortsätta kämpa tillsammans Mari! Stor kram!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

22 Apr 2013 20:43

En himla bra princip som jag liksom du har svårt att efterleva. Det blir lätt "måsten" och viljan att göra så mycket, men att ändå inte orka. Länge eftersträvade jag att vara perfekt, men det har jag som tur är släppt sen några år. Däremot kan jag få små återfall ibland och känna mig otillräcklig.

Bra gjort av dig att våga njuta av nuet, speciellt i det fina vårvädret. Av att få vara hemma igen och ta hand om varandra. Det är viktigt. Viktigt att ta hand om sig själv speciellt!

Hoppas du haft en fin måndag =)
Kram!

Svar: Jag hoppas att jag också når dit och jag jobbar på det. Försöker se det som en vinst varje gång jag släpper planerna och gör som jag behagar. Det är himla skönt att höra att jag inte är ensam om att ha haft sådana här problem. Tack för att du delar med dig, det värmer :
engnuttasocker.blogg.se

Anna

22 Apr 2013 20:56

den principen måste jag försöka ta del av <3Kram

Svar: Kram :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

25 Apr 2013 21:05

Sv. Jo, jag tror också det. Man måste tillåta sig att vara människa. Det går inte att göra allt, vara överallt osv osv.... Men som du säger, vi kämpar tillsammans. Kram

Svar: Stor kram!!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej