Tips för spända spinningaxlar.

12kommentarer

Onsdag, sol och lunchcykling. Efter flera dagars träning kändes min kropp ganska sliten och gårdagens Bodypump hade lämnat musklerna med rejäl träningsvärk och stumma ben. Tur då att humöret satt där det skulle!

Under nedvarvningen brukar jag be deltagarna att själva känna efter hur kroppen känns. Mår knän och fötter bra? Är axlarna spända eller gör ryggen ont? Först då kan vi lära oss att lyssna på kroppen och reflektera hur den svarar på träningen.

Idag efter klassen var det två deltagare som kom fram till mig med samma problem – trötta och spända axlar efter passet. Det upplever jag som det absolut vanligaste problemet och det är inte alls konstigt. Det är inte lätt att hålla stabilitet i bålen under hela passet. När kroppen börjar bli trött är det lätt att ”hänga” på styret, krampa åt i musklerna och pressa axlarna mot öronen. Här kommer därför mina tre tips för mer välmående axlar och rygg under klassen:

1. Höj styret! Höjden på styret är mycket en smaksak. Jag brukar rekommendera cyklisterna att som lägst ha styret på samma höjd som sadeln, men gärna högre. Många deltagare vill dock gärna placera styret väldigt låg. En sådan ställning innebär att corepartiet får arbeta mer, vilket många gillar. Dock så innebär det också att det ökar risken för att bli trött och spänd i överkroppen. Våga höj styret säger jag!

2. Håll mjuka och lätt böjda armbågar. Raka armar bjuder in axlarna till att spänna sig.

3. Sätt sig upp då och då under klassen, rulla tillbaka axlarna och skaka loss överkroppen. Det sätter igång blodcirkulationen i överkroppen och hjälper oss att påminna kroppen om hur vi vill sitta på cykeln.

Nu är jag trötter i kroppen och pigg i själen. Alltför många dagars träning på raken är enligt mig långt ifrån optimalt, men väntar flera, flera dagars välbehövd vila. Jag avslutar med en latte från älskade Xoko på vägen hem i solen. Gött!

12 kommentarer

Bland bakverk och kastruller

17 Apr 2013 17:04

Vilka bra spinningtips, ska jag ta med mig när jag spinnar!!

Svar: Jag hoppas det hjälper :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

17 Apr 2013 22:11

Vilka bra tips! :) Jag brukar klara mig från onda axlar som tur är, peppar, peppar :)

Åh, gott med latte. Det var länge sen. Kanske ska föreslå sambon att vi ska gå o dricka latte i helgen när jag kommer hem =)

Härligt med välbehövlig vila. Låter fint det. Ta hand om dig!
Kram!


Svar: Det är farligt gott med takeawaykaffe. Sånt pengahål... Men gott är det :)
Hoppas du haft en fin helg :)
engnuttasocker.blogg.se

mari

18 Apr 2013 09:56

:) bra tips där... Har faktiskt bokat in ett spinningpass på SATS idag =)

Svar: Kul! Gick det bra? :)
engnuttasocker.blogg.se

Karro

18 Apr 2013 20:56

Tycker framförallt att man ser på nya kunder att axlarna sitter vid öronen efter några minuter, då är det viktigt som instruktör att uppmärksamma och få dem att slappna av.
Bra tips.

Svar: Verkligen. Det vore intressant att höra hur du lägger upp din teknikcoaching.
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

18 Apr 2013 22:32

Visst är vilodagar ännu härligare när man har tränat hårt dagarna innan. :-)

Svar:
engnuttasocker.blogg.se

Anna

19 Apr 2013 19:06

Vilka bra tips! Försöker oxå tänka på dessa punkter när jag cyklar. Konstigt nog kan jag ha lågt styre hemma, men har alltid lite högre på klasserna :P

Svar:
engnuttasocker.blogg.se

Clara

20 Apr 2013 07:38

Så jättebra att du delar med dig av dina tips!

Svar:
engnuttasocker.blogg.se

milla

20 Apr 2013 22:24

Jättebra tips:)
Ha en bra dag

Svar: Jag hoppas de gör nytta för dig :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

21 Apr 2013 20:27

SV. Fick tyvärr avboka i sista sekund, mötet på jobbet drog ut på tiden :(

Svar:
engnuttasocker.blogg.se

Mari

21 Apr 2013 21:09

SV. Hm..får tomma kommentarer tillbaka från dig :(

Svar: Morr, det är min nya dator som jag inte riktigt kan med än. Alla kommentarer försvann :(
engnuttasocker.blogg.se

Linnéa

06 May 2013 19:48

Spinning är så jäkla kul!! Ska nog börja lägga upp min träning på min blogg med, sånna här inlägg är superbra att läsa! :D

Svar: Kul! Det ska jag spana in :)
engnuttasocker.blogg.se

Linnéa

06 May 2013 19:48

Spinning är så jäkla kul!! Ska nog börja lägga upp min träning på min blogg med, sånna här inlägg är superbra att läsa! :D

Kommentera

Publiceras ej