Mitt dumma vänsterben!

12kommentarer

Alltid har sina toppar och dalar, så även träningen. Just nu befinner jag mig verkligen i en djup dal när det kommer till min träning. Kroppen känns inte riktigt lika stark som den brukar och framför allt är det min vänstra underben som fortsätter begränsa mig. Ajajaj. Jag har testat lite olika träningsformer nu den senaste tiden och det enda som verkar fungera är cykling. På cykeln kan jag justera belastningen på ett annat sätt än när jag springer eller går på andra gruppträningsklasser. Rörelsen på sadeln känns dessutom mjukare för benen då det inte blir lika "stötiga" rörelser.
 
I vanliga fall gillar jag att hålla helgmornarna fria från aktiviteter då jag gillar att kunna dra mig, äta långfrukost vid nyhetsmorgon och hänga med A. Gräsänka som jag dock är denna helg bokade jag in mig på en förmiddagsspinning på SATS Stadshagen. Det var en ny instruktör som jag inte testat tidigare, vilket jag alltid tycker är intressant.
 

Det var verkligen lugnt på gymmet när jag dök upp strax innan kl. 10. Jag fick hela "mag-stretch-funktionelltränings"-område för mig själv och njöt av att kunna välja fritt bland redskapen. Min nya grej är dessa två redskap. Halvbollen (har den något vettigt namn?) använder jag gärna när jag arbetar utfall och armhävningar. Gummibandet hjälper mig att uppfylla mitt löfte om att stärka musklerna på baksida axel för att räta upp min hållning.
 

Cykelklassen då? Jo, det var ett helt okej upplägg. Det var mycket intervaller som gjorde att min puls fick en rejäl utmaning. Benet funkade bra och jag fick svettas ordentligt.
 

Väl hemma njuter jag nu av en lunch på min soliga balkong med en bok och bara en sådant där skönt söndagslugn. Även om jag inte är på min träningstopp så är jag nöjd att det fungerade hyffsat idag. Nu kan det bara bli bättre, tänker jag.
 
Jag hoppas du får en fin dag där ute!

12 kommentarer

Camilla

16 Jun 2013 16:11

Tråkigt när kroppen inte vill vara me, men de känns som alla hamnar där då och då. Skönt att cykling fungerar iaf-:) Den där bollen heter bosuboll.

Svar: Än så länge fungerar det men klassen igår var desto svårare. Håller tummarna för att det vänder!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

16 Jun 2013 18:51

Aj aj, hoppas verkligen du blir av med den där smärtan. Kramar !! Skön dag dessutom också =) härligt med egentid..kramar

Svar: Tack Mari! Jag måste försöka vila men har så svårt att vila från rörelse.
engnuttasocker.blogg.se

Sara Ekman

16 Jun 2013 20:40

Härlig dag :)

Svar: Verkligen :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

16 Jun 2013 20:58

Jobbigt att kroppen inte är helt på topp... Men bosuboll och gummiband är ju båda bra redskap att använda.

Svar: Ja jag är stormförtjust i dem!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

16 Jun 2013 23:13

Låter inget kul med ditt ben... Du har inte för gamla skor? Det var mitt problem när knät började krångla.

Svar: Nej, mina skor är nya sedan tre månader och utprovade på löpkliniken. Så irriterande :(
engnuttasocker.blogg.se

Anna

17 Jun 2013 08:10

Jag vill hugga tänderna i chokladen nu, men får hejda mig :D
Håller tummarna för att det ska gå åt rätt håll nu. Skönt att du fick till ett pass som kändes bra. Nu kämpar vi oss uppåt! kramar <3

Svar: Jag gör detsamma! Och chokladen ska jag köpa till midsommar tänkte jag :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

17 Jun 2013 11:05

Visst är det trist när inte kroppen fungerar som man önskar. Men man får anpassa sig och göra det bästa av situationen. Kanske kan man hitta någon ny övning/träningsform som passar en under tiden. Om inte så får man skynda långsamt. Det har jag lärt mig nu under våren med mitt löparknä. Hoppas att ditt ben blir bättre snart! Livet är toppar och dalar, och det är dalarna som gör topparna sådär underbart bra. Det brukar jag försöka intala mig när man är inne i de sämre perioderna.

Bollen heter bosuboll, riktigt bra redskap :)
Hoppas du har haft en riktigt fin helg och att du får en fin dag!
Kram

Svar: Jag försöker tänka lite i nya banor nu. Det svåra är dock pulstärning utan att använda benen i för stor utsträckning. Hmm. Det kanske kommer fler inlägg om detta.. :)Tack för dina peppande ord Emma! Kram kram :)
engnuttasocker.blogg.se

Crazylicious

17 Jun 2013 12:56

Åh så trist med smärtan! Hoppas att det blir bättre snart :)

Svar: Tack för omtanken :)
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

17 Jun 2013 16:47

Åh vad trist det är när kroppen begränsar än. Hoppas det släpper snart!

Svar: Ja, morr morr. Min förhoppning är bara att inte hela sommarens löpning är hotad nu...
engnuttasocker.blogg.se

Ida Nilsson

17 Jun 2013 19:01

Det är så avkopplande att bara njuta av en bok när man haft en stressig eller jobbig dag :) Speciellt utomhus!

Svar: Jag har aldrig varit någon bokslukare men börjar hitta en bra rutin nu och märker hur avslappnande det är.
engnuttasocker.blogg.se

Marie

18 Jun 2013 08:13

Lider med dig, det är alltid lika tråkigt med skador. Hoppas att du blir bättre snart!
Kram

Svar: Tack så mycket! Försöker vila men det går inte så bra alla gånger.
engnuttasocker.blogg.se

Mari

18 Jun 2013 20:01

SV. Haha, ja det vet jag hur det är :)

Kommentera

Publiceras ej