Kvinnokroppar under ständig utvärdering.

7kommentarer

Kvinnors kroppar är under ständig, allmän utvärdering. Är en inte för tjock och slapp är en annan för spinkig och utan former. Oavsett vad matas vi kvinnor med en verklighet från barnsben - vi duger aldrig som vi är.
 
Våra kroppar är inte våra egna att rå om. Enligt dagens samhälle är det inte min sak hur jag ser ut. Nej, de är till allmän beskådning och jämförelse. Ta den här rubriken till exempel från veckans Nu. Jag menar, vad är det här?! Ärligt?! Så. Sjukt. Smaklöst.
 
 
Jag kommer ihåg när jag var liten och läste i Veckorevyn om olika sätt att "mäta" kroppen. Om du kunde lägga en penna under bröstet hade du per definition hängbröst. Om dina lår tog i varandra när du stod med fötterna ihop på golvet hade du för feta lår. Små, enkla test, och då visste du. Och visst testade jag. Jag ser framför mig hur jag och min bästis står, 11 år gamla, och betar igenom test efter test. Det är helt uppåt väggarna. 
 
Det här finns överallt och det lever kvar och sprider sig i alla åldrar. Det finns på reklamskyltarna på busskuren, på TV och tidningar. Hur gärna vi än vill dölja det så finns även här, mitt i vår älskade bloggvärld, där vi mäter, jämför att värdesätter oss själva i förhållande till andras kroppar och prestationer. Bloggarna ger oss mycket positivt men då och då når de också till de där känsliga frågorna i magen.
 
Jag längtar till den dag då alla, han hon och hen, äger rätten till sina egna, hälsosamma kropp och bär upp den med stolthet och styrka. Våga, vägra vara missnöjd.
 

7 kommentarer

Lina

06 May 2013 23:04

Ja visst är det tragiskt att vi inte får duga som vi är.
Jag kan bli galen på klädaffärer. Det spelar ingen roll hur min kropp är så är det svårt att hitta kläder, särskilt byxor, som sitter bra. Det tydligen inte normalt för en kvinna att ha former. Jag trodde att det var själva skillnaden mellan mäns och kvinnors kroppar men tydligen inte.
Usch och fy.

Mari

07 May 2013 09:19

Det är sjukt. Det är ett rätt sjukt samhälle vi lever i när det kommer till sådana här saker. Jag har helt stängt av, jag gör på mitt sett, och inspieras av andra som jag själv tycker har ett SUNT tänk. Usch för sådana tidningar....

Marie

07 May 2013 09:41

Viktigt inlägg! Jag håller med om det är något som är fel i samhället. Jag tycker att det bara blir värre och värre. Jag märker på min systerdotter som är 13 år hur mycket det handlar om utseende. FB och Instagram gör det inte bättre...
Hur långt ska det gå?!

Emma

07 May 2013 11:16

Jag minns också det där testet med pennan. Vi jämförs och blir jämförda, dömer och blir dömda. Verkligen osmakligt! Och visst är det svårt att vara nöjd med sig själv i ett samhälle där det ständigt finns någon som klankar ner på en annan och någon som alltid "är bättre".

Så viktigt ämne. Men så svårt att behandla. Jag hade länge svårt för så kallade "fitspo-bilder", för jag kände mig alltid så underlägsen. Till vilken nytta? Man ska ju inte jämföra med någon annan än sig själv. Egentligen...

Jag är så otroligt nöjd att jag själv kommit bort från det där med att jämföra mig med någon annan. Jag är stolt över mig själv, över vem jag är och över min kropp. Att jag kan äta utan att tänka. Att jag kan träna för att jag älskar det, inte för att bränna kalorier. Jag hoppas verkligen att det är något som fler gör. För det är ju det som är livet. Det är till för att njuta av. Inte må dåligt över för att man har celluliter på låren eller "hängtuttar".

Från det här lite allvarliga ämnet till osten och vinet i inlägget nedan. LYXIGT! Och ja, visst är det toppen att hårdost är laktosfritt :) Älskar ost och vin, det är verkligen livskvalitet.

Ta hand om dig och hoppas att du har en fin tisdag! :)

Crazylicious

07 May 2013 20:19

Men fy... Jag vet inte vad jag skall skriva. Hemskt är det iaf... Varför kan man inte bara få se ut som man vill, vare sig man är känd eller inte och varför tycker vi om att se att Brittan blivit mullig, Madonna fått rynkor eller Kylie fått hängbröst. Typ. Galet. Urk.
Sv: Åh, tack! Det tar jag som en fin komplimang :D Jo, håller med dig, det är ju så kul att kunna kommentera, få svar, föra dialog :) Men framför allt också se folk när de inte bara visar upp sådant som är bra.

Linn

09 May 2013 21:34

Word! Jag tänkte faktiskt på detta för ett tag sedan och känner mig såååååå trött på alla budskap! /kram!

Zandra B

22 May 2013 07:12

Usch vad jag är trött på allt det där nu! Men det är väl antagligen det som säljs bäst. Kvinnor brukar gilla att jämföra sig med varandra :/

Kommentera

Publiceras ej