Att hålla kvar vid träningsmotivationen.

9kommentarer

Jag får ofta frågan om hur man ska hitta motivationen till att komma igång med sin träning och har tidigare skrivit ett inlägg om några grundläggande tips. Energin och motivationen brukar överösa  i början men vad händer sedan när man tränat ett tag är det lätt att glöden försvinner. Vad gör man då för att hitta tillbaka?

 

1. Bestäm dig och kom ihåg din målsättning. Det måste börja där. Varför ville du börja träna? Vad har du för mål med just din träning? Sätt sedan ner foten och plocka fram ditt jädra anamma. Det är nu det är dags!

 

2. Prioritera. Det kommer alltid finnas andra saker som drar i dig men om du alltid låter andra aktiviteter komma i vägen för din träning kommer det vara förödande för din vilja att komma igång. Ställ dig frågan, är det inte logiskt att prioritera din hälsa framför annat några gånger i veckan?  Jo, det är det. Mitt råd är därför att i god tid innan boka in vad du sak träna under kommande veckan och när. När de väl står där i bläck i almenakan är det svårare att hoppa över dem.

 

3. Pröva en ny träningsform. Nu är du tränat ett tag kanske du har börjat ledsna på dina tidigre träningsfavoriter. Våga pröva något nytt från gymmets schema eller varför inte signa upp för någon ny gruppaktivitet? Förnyelse inspierar!

 

4. Gör något roligt av det! I lördags hade till exempel jag om min vän C en heldag som började med ett svettigt crosstrainingpass och som sedan övergick till en god lunch och en shoppingrunda. Det blev en himla bra dag!

 


Vad gör du för att hålla din motivation uppe?

9 kommentarer

Marie

10 Sep 2012 11:12

För mig är det lätt att hitta motivationen eftersom jag tycker att det är så kul att träna och jag mår så bra av det! : ))

Svar: Haha, jo jag är nog som dig där. Men det handlar nog mycket om att vi redan fått in det som en naturlig och rolig del av livet :)
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

10 Sep 2012 11:28

Bra skrivet, tror det viktigtast av allt är att hitta en träningsform som är rolig!

Svar: Precis. Ingen vill väl göra något regelbundet som inte är kul?
engnuttasocker.blogg.se

Helena

10 Sep 2012 15:25

Jag brukar träna ihop med någon och då är det svårare att hoppa över en gång. Plus att det är peppande med kompisträning.

Sv; tack! Höstväder är härligt att promenera i. Den friska luften gör att man känner sig pigg.

Svar: Det kan jag tänka mig är en bra grej (så länge inte båda ofta vill banga det vill säga...) :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

10 Sep 2012 16:32

Bra tips där! Och den där salladen efter träningspasset såg ju galet god ut!

Svar: Det var den. Sollentuna centrum har en riktigt bra food court!
engnuttasocker.blogg.se

Lovisa

10 Sep 2012 19:53

Jag varierar mellan punkt 2 och 3 på din lista fast punkt 4 är roligast när det väl sker.

Vilken god sallad det ser ut att vara! :)

Svar: Den var riktigt god. Sollentuna centrum levererar!
engnuttasocker.blogg.se

Marja - Baka Sockerfritt

10 Sep 2012 21:43

Själv älskar jag att träna, jag mår så bra utav det! Jag tränar mest step då jag tcyker detta är så kul. Även något skivstångpass i veckan blir av, även om det intte är lika kul.

Svar: Då har du verkligen lyckats säger jag. Bra att du hittat saker som du gillar. Step är ju ruskigt kul!
engnuttasocker.blogg.se

Tant Gul

11 Sep 2012 21:50

Mums! vilken god efterrätt. Jag ser till att variera min träning för att hålla min intresse och motivationen.

Svar: Jag tycker att det är viktigt tat fylla på med bra och god mat direkt efter. Positiva assossiationer är vad det handlar om. Härligt att du jobbar med variation!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

11 Sep 2012 22:42

Mm, den där salladen ser fantastisk ut!

Jag älskar min träning, och får faktiskt ibland prioritera bort den till förmån för vänner och liknande. Jag håller motivationen genom att sätta upp nya små eller stora mål som jag hela tiden strävar emot. Vissa går snabbt att uppnå eller är tidsbestämda, andra finns där i bakhuvudet som ett långsiktigt mål. Sedan mår jag så mycket bättre av träningen, bara en sån sak håller en motiverad för det mesta =)

Sv. Det är verkligen jättekul att köra med TRX. Har man bara tillräckligt bra fantasi så finns det verkligen inga gränser. Grymt :)

Svar: Det låter lite som mig. Träningen får aldrig ta över livet helt utan bli en av många viktiga byggstenar. Vad kul att du arbetar med mål! Där känner jag själv att jag kan brista och ibland inte riktig veta varför jag tränar.
engnuttasocker.blogg.se

Sonja

12 Sep 2012 10:50

Variation, variation, variation!! :)
Jag tror mer och mer på att känna in kroppen, vad är det läge för just idag? Vad behöver jag för stunden? Vila? Ett hårt intervallpass? Slänga lite vikter på gymmet?
(Kanske inte det lättaste eller det mest passande för en som aldrig tränat och vill komma igång, men super för någon som alldeles för länge kört efter strikt schema!)

Svar: Det låter helt rätt tycker jag. Bristen på variationen tror jag är den största boven. Jag brukar själv försöka träna olika pass varje vecka för att få peppen att rulla!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej