Halloncupcakes med vit choklad och smulcrumble.

5kommentarer

Idag fick vi två nya kollegor till vår byrå. Himla roligt tycker jag! Det ville jag fira genom att bjuda på eftermiddagsfika. En av mina kollegor fick beställa och då ville hon ha cupcakes med hallon. Jag ät mig inspireras att ett recept av Leila men med lite ny tappning.
 
 
Halloncupcakes med vit choklad och smulcrumble
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Skalet av en citron
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Lite salt
3 dl frysta hallon
175 g vit choklad
 
Vispa socker och ägg pösigt. Blanda de torra varorna separat och blanda sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt sedan citron och salt.
 
Hacka den vita chokladen (jag gillar ganska stora bitar) och blanda ner det i smeten. Sist tillsätter du hallonen. Om hallonen är frysta är de lättare att arbeta med i degen utan att det blir hallonmos. Portionera ut smeten i muffinsformar, upptill cirka 2/3 av formen.
 

Crumble
75g smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
 
Smula samman allt i en bunke och strö över ett bra lager uppe på muffinsarna. Sätt sedan in formarna i ugnen på 175-200 grader i 12-20 minuter, beroende på om du gör små eller stora muffins.
 

Lite sprutgrädde på toppen och några geléhallon och fikat stod redo.
Mumsiga och med en vårig känsla.
Happy work day!
 
 

5 kommentarer

Karro

16 May 2013 21:47

Såååå gott!!!!

Svar: Älskar att baka sötsaker :)
engnuttasocker.blogg.se

Linn

16 May 2013 22:18

Men såååå gott!!!!!!!! mmmm...

Jag skulle gärna vilja bli anställd på byrån du jobbar på (enbart av dessa att döma! ;))... /kram!

Svar: Haha det tar jag som en komplimang :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

17 May 2013 13:06

Men gaaaaah. Galet =) Ser ju hur gott ut som helst !!!

Svar: Det var supermumsigt! Speciellt med chokladen i... mmm....!
engnuttasocker.blogg.se

Erica

18 May 2013 02:36

Men de ser ju helt otroligt goda ut!! Ser fram emot att baka dessa godingar!!

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

18 May 2013 23:05

Sv. Förstår det =)

Kommentera

Publiceras ej