Ta ansvar för din julstämning!

0kommentarer

Julen är på ingång och julstämningen har totalt expoderat runt om i landet. Eller?

Jag tycker julen nu för tiden för med sig alltför mycket stress och ångest för människor. Inte nog med att folk ränner runt för att leta julklappar, nu ska det även vara välbalanserade med hänsyn till samhället överkonsumtion och halvfabrikatet på julbordet ska bytas ut mot ekologiskt hemmakok. Och inte verkar vi längta efter julledigheten heller, utan med dagens tempo är det snarare något att vara stressad inför och för att kompensera för några ynka dagar i lugn arbetas det förbrilt.

Så här har jag dock inte alltid upplevt julen. På min tidigare blogg skrev jag om julstämningen när man var barn. Det var julpyssel, julsånger, kalendern… och julkänslan bara kom med farten. Men nu då? Vem fixar julen i vuxenvärlden?

Jag menar att vi nu är mogna nog att ta ansvar för vår egen julstämning. Lilla Ida sjunger "du ska inte tro det blir sommar förrän någon sätter fart". Detta tycker jag gäller även julen i allra högsta grad. Det är ingen annan som hänger upp stjärnan i köksfönstret, bakar pepparkakorna, serverar varma lussebullar med mjölk, kokar upp glöggen eller sätter på en mysig julskiva på mörka mornar - det ligger eget ansvar. Lite aktivitet krävs helt enkelt.



Mitt förslag till dig som inte hittat den där sanna julkänslan är att mysa ner dig framför Polarexpressen. Denna film ser jag varje år (ja, det är sant). Ack så mysig! Låt det vara startskottet för en riktigt lugn och mysig jul!

Kommentera

Publiceras ej