Norrländska smaker

0kommentarer

I fredags hade jag tre vänner över på trerättersmiddag. Som avrundning på kvällen bjöd jag på en ny skapelse – hjortronparfait med nötbotten. Jag fann receptet här men gjorde en egen variant med rom istället för hjortronlikör. Eftersom en av middagsgästerna är glutenallergiker bytte jag även ut vetemjölet mot maizena.



Ingredienser för fyra personer

3 dl vispgrädde
4 äggulor
3/4 dl socker
2 dl hjortronsylt
Rom 


Vispa grädden fast samt socker och äggen i en separat skå
l. Rör sedan ihop grädden med sockerblandningen. Tillsätt hjortronsylt (jag öste på rejält) och eventuellt lite rom efter tycke. Fördela smeten i åtta portionsformar av något slag (jag använde muffinsformar) och ställ i frysen över natten.



Nötbotten

5050 g malda hasselnötter
5050 g finmalda sötmandlar
2 1/22 1/2 msk vetemjöl
22 dl socker
11 ägg + 1 äggvita
5050 g smält smör


 Hacka nötterna och mixa dem med vetemjöl, socker, smör och ägg. Pluppa sedan ut smeten i åttarunda kakor på ett bakplåtspapper. Sätt in dem på 200 grader i några minuter tills de har fått lite färg.




Sedan börjar det roliga – att bygga ihop tornet! Det är absolut lättast att göra detta direkt innan serveringen för bästa resultat.

Inte bara snygg utan hiskligt god om jag får säga det själv!

Kommentera

Publiceras ej