Scones för den morgonpigga.

0kommentarer




Jag är en riktig morgonmänniska. Jag bara älskar att stiga upp när stadens puls fortfarande är låg och förväntan inför den kommande dagen hänger i luften.

En fredagsmorgon för en tid sedan var jag uppe med tuppen för att ordna med frukost till mina kollegor. Med Nyhetsmorgon i bakgrunden och en kopp chaite i handen drog jag och min älskade Kitchen Aid igång dagen. Vad blev det bakat då? Jo, scones med tre olika smaker – kardemumma, västerbottensost och classic. Utsprungsreceptet kommer ifrån Leila Lindholms kokbok "A piece of cake", fast med en liten västerbottenstwist a la moi.



 
Klassiska scones och scones med en touch Västerbotten

7.5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk 3%
1 ägg

(riven västerbottensost efter smak och tycke)


 


Scones med en touch av kardemumma


4.5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk 3%
1 ägg
2 tsk kardemumma


Så ska en dag påbörjas!

Kommentera

Publiceras ej