Banankaka och babybesök.

6kommentarer

Förmiddagsfika med påhälsning av en liten nyfödd baby. Ack sköna söndag!


Banankaka med valnötter

1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
2 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel (jag tillsatte dock betydligt mer)
0.5 tsk malen ingefära (samma sak här)
50 g valnötter


Receptet kommer ifrån min absoluta favorit Leila. Vispa socker, smält smör och ägg pösigt. Blanda samman de torra varorna och rör ner i äggsmeten. Tillsätt därefter finhackad banan och lite mer grovhackade valnötter. Stänk ner rejält med kanel och ingefära och häll ner i en brödad form.





 När jag bakar söta kakor brukar jag bröda formen med kokos. Det ger en liten extra god touch och ger det kakan en finare yta. Efter 30-35 minuter i ugnen på 175 grader är det ätklar. Mums!


6 kommentarer

En chic mammas bekännelser

23 Apr 2012 15:13

ååååh vad gott :D allt bra? :)

Katarina

24 Apr 2012 03:27

Banakaka är så gott! Och gott med vaniljglass till också :)

Karin FitnessochHälsa

24 Apr 2012 11:09

Vad mysigt! Både med fika och med bebisbesök! Leila är också min favorit. Hon gör alldeles för många olika goda kakor!

Sanna

24 Apr 2012 15:51

Tack för alla kommentarer och "tittar". Det var faktiskt första gången jag bakade den här varianten. Riktig höjdare!

tina

24 Apr 2012 19:00

Åh, banankaka. <3

Sanna

25 Apr 2012 12:58

Ja, visst är det gott? Känns lite "matigare" också, vilket jag gillar.

Kommentera

Publiceras ej