Cykla sig illamående..?

8kommentarer

Igår var det måndag igen och det betydde cykelpass för min del. Gårdagens pass var full av liv och rörelse med energirika deltagare och bra känsla i lokalen. Lokalen fylldes av ånga och tämdes på syre, full fart framåt!


Jag har alltid fått höra att mina pass är tuffa och utmanande (uppläggen finner du här och här). Mitt upplägg är ofta full ös där deltagaren får chans att pressa pulsen och låta svetten spruta. Tre backar med ett antal klättringar och en avslutande raksträcka ger enligt mig varje cyklare möjligheten utmana sig själva men samtidigt en bra överblick för att på egen väg lägga upp sitt eget pass utifrån dagsformen.

Ibland har jag frågat mig om passen är för hårda och om jag inte öppnar upp tillräckligt för återhämtning när deltagarna känner att det behövs. Det slutar däremot alltid med att jag lutar mig tillbaka på deltagarnas hejarrop - mer mer mer!



Igår fick jag mig dock en rejäl tankeställare när en deltagare vid passets slut kräktes. Det har aldrig hänt mig själv och aldrig på något av mina pass. Deltagaren, som är en av mina mest vana cyklister, avvek från stretchingen och kom sedan tillbaka, skrattade lite och berättade vad som hänt. Jag verkade dock betydligt mer förskräck än hon själv som bara konstaterade att hon var så överladdad att hon tog i lite väl mycket denna gång.


På vägen hem funderade jag; ska det verkligen vara så? Kan det bli förmycket av det goda? Ska en instruktör leverera ett så tufft pass att deltagaren kan cykla sig själv illamående? Kroppen har trots allt begränsningar. Är det då rimligt att träningen utmanar kroppen så pass mycket att man slutar lyssna på varnande signaler? Finns det ens sådana signaler innan händelsen är ett faktum? Vad kan jag som instruktör göra för att deltagarna ska våga men samtidigt lyssna på sin kropp? Balans. Här har jag min utmaning.

8 kommentarer

En chic mammas bekännelser

24 Apr 2012 17:17

visst är den :D så himla fin !! allt bra idag ? :)

Julia

24 Apr 2012 21:38

Svar: det är Jättegott :)! Man kn göra med alla möjliga frukter och bär, kanel, vaniljpulver, nötter, kakao, kokos, frön, ha i philadelphiaost, saffran osv osv :D! Älskar det!

Karro

24 Apr 2012 22:29

Jag har haft en deltagare som spytt efter en spinning klass, det var länge sedan, men jag har för mig att hon inte var helt hundra men körde ändå på förmycket. Tjejen var inte gravid då?

Sanna

25 Apr 2012 12:57

En chic mamma: Tack det är fint med mig! Själv? Kul att du tittar in!

Julia: Tack för tipsen!

Karro: Nej, hon var inte gravid (eller vad hon sa). Hon sa bara att hon inte kunde hålla sig från att ta i mer och mer. Men det är klart att dagens mat, arbetsdag mm måste spela in också. Hmm. Svårt det där.

Maria

25 Apr 2012 14:27

Men fy vad läskigt .. kräkas under ett pass!! Visst ibland har man tagit i så man börjar mår illa - men då lugnar jag mig .. Stackars tjej, vad pinsamt!



=)

Karin FitnessochHälsa

26 Apr 2012 08:48

Jobbigt! Men jag anser att det är upp till deltagarna att känna efter själva hur mycket de kan pressa sig själva. Viktigt som instruktör att vara tydlig med att ni som deltagare sätter er egen ribba, men självklart pusha dem till att orka så mycket som möjligt. Det är ju omöjligt för dig att se var gränsen går för samtliga deltagare.

milla

26 Apr 2012 22:13

Håller helt med Karin FitnessochHälsa, som deltagare måste man hitta sin egen ribba alla är i olika form på ett pass.Fortsätt puscha och kör ditt pass.

Sanna

26 Apr 2012 22:35

Hm, jag kan nog hålla med er. Men som instruktör vill jag även öppna upp för en känsla i salen om att det är okej att faktiskt ta det lite lugnt ibland.

Det som i alla fall kändes bra var att det var en av mina mest vana deltagare som säkert känner sig kropp bra. Hon verkade även lite förvånad över det hela, vilken ändå tyder på att det inte är vanligt förekommande.



Tack för alla kommentarer!

Kommentera

Publiceras ej