Fudgekaka.

12kommentarer

Det är helt omöjligt att inte fastna för titeln på den här receptboken. Kokbok för kära, vad innehåller den? Jo middagar för två, lyxiga frukostrecept, plock för TV-soffan och massor av annat smått och gott.


Jag hajade till på bokens fudgekaka, en riktigt saftig chokladdrypande sötsak till eftermiddagsfikat. Till min förtjusning var kakan lätt att fixa i en mindre långpanna, vilket passar perfekt för de lite större fikaträffarna.


 


Fugdekaka


Botten
300 g smör
4,5 dl socker
3 ägg
1,5 dl kakao (jag satsade dock på hela 2 dl kakao, med bra kvalitet)
6 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Smält smöret och blanda med socker och ägg som vispats sådär fluffigt och härligt. Blanda de torra varorna och mixa med smeten. Häll ut allt i en långpanna som är klädd i bakplåtspapper, grädda i 15-20min i 175 grader. När den är klar, vänd den upp och ner och låt den svalna.



 
Glasyr
3 dl grädde
3 dl socker
3 msk ljus sirap
150 g choklad (åter igen, mer av det goda än enligt receptet - smälte ner 200g choklad istället, mumma!)
150 g smör

Koka upp allt utom smöret i 20-25min. Blanda sedan ner smöret och smeta ut över kakan.

 




Enjoy!

12 kommentarer

Camilla

18 Apr 2012 17:53

Mums! Ser riktigtgott ut, blir lite nyfiken när du skrev kakao av god kvalité. För en som bakar hellre än bra, några tips på bra kakao?

malin magdalena

18 Apr 2012 20:18

Sv: Ja visst är det? SÅ himla gott med den salta, lite rökta smaken. Speciellt en varm sommardag då den är himla smarrig att äta kall :)

Jenny

18 Apr 2012 21:28

Oj vad gott!

Sanna

19 Apr 2012 09:13

Riktigt gott!

Jag brukar hitta bra kakaosorter på lite olika ställen. I många chokladbutiker har de mer exklusiva varianter, men jag brukar köpa min på butiker med te och kaffe, en tebutik som heter tehörnan (det finns säkert på fler liknande ställen). Spana annars på ställen med ekologisk profil, det brukar ha bra grejer.

Om man "bara" har vanlig kakao är en bra grej att öka dosen. Det ger en liknande effekt :) Lycka till!

KalasMums

19 Apr 2012 10:31

Mumsigt! Ser väldigt smarrig ut :-)

Karro

19 Apr 2012 11:31

Mums, men var det inte lite väl mycket vanlijsocker?

Frida

19 Apr 2012 13:02

Åh vad gott! Vill ha både boken och kakan hehe. Vad hittade di den boken? :)

Julia

19 Apr 2012 13:51

Namnamnam :)!

Clara&Carros receptblogg

19 Apr 2012 14:07

svar: Tack så jätte mycket!! :D Verkligen galet tråkigt att vara sjuk nu! kramar!

Maria

19 Apr 2012 14:34

Och hur gott såg inte det ut då !!!



:P

Sanna

19 Apr 2012 22:48

Tack för alla påhälsningar!

Boken har jag hittat i stugen faktiskt men tror den går att beställa.

Vaniljsockret är utspritt på en stor kaka så men jag förstår frågetecknet.

Trevlig kommande helg alla!

Anna Hansson - barnboksförfattare

24 Apr 2012 20:58

Åh vad god den såg ut!!

Kommentera

Publiceras ej