Indisk linsgryta.

7kommentarer

När jag lagar mat fixar jag gärna någon rätt med indiska influenser. Det är något med kryddningarna i indisk mat som bara får mig att skutta till! Dessutom är 20-40 % av Indiens befolkning vegetarianer och det finns därför gott om vegetariska recept. Många är snabba, lätta och prisvärda och det gillas. Igår tillagade jag en indisk linsgryta med en couscousblandning. Couscousen passar sig bra till indisk mat tycker jag eftersom den blandar sig gott tillsammans med såsen. Yummie.

 

Indisk linsgryta med tillspetsad couscous

En aubergine

Champinjoner

Olivolja

1 fpk färdigvälta linser

1 fpk tomatkross (gärna med vitlökskryddning)

Kanel

Curry

Salt och peppar

Couscous

Russin

Cashewnötter

 

Skär auberginen och svamparna i kuber och stek upp det i olivolja. Krydda med kanel och curry. Tillsätt sedan de krossade tomterna och linserna och låt det koka samman. Tillsätt mer, och generöst, med kanel och curry samt en gnutta salt och peppar.

Koka couscousen enligt anvisningarna på förpackningen och blada sedan ner grovhackade cashewnötter och russin.

 

Grytan intogs i soffan till ljudet av smöriga powerballader och med regnet piskade mot fönsterrutan. En riktig myskväll med andra ord.

 

7 kommentarer

Marja - Baka Sockerfritt

07 Aug 2012 11:29

Ser jättegott ut! Själv älskar jag indiskt mat och äter mycket vegetarisk mat!

Svar: Indiskt är verkligen mums!
engnuttasocker.blogg.se

rememberthiis.blogg.se

07 Aug 2012 14:08

indisk mat är sjukt gott :D

Svar: Du tog mig på orden!
engnuttasocker.blogg.se

Eleonore

07 Aug 2012 16:39

Mums så gott, indiskt är ju det bästa som finns! :)

Svar: Får jag välja är det helt klart indiskt som gäller när jag äter ute. Mumma!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

07 Aug 2012 21:38

Mm jag älskar indisk mat! :D

Svar: Ja, det är supergott! Och faktsikt väldigt enkelt upplever jag.
engnuttasocker.blogg.se

Mårtenssons kök

07 Aug 2012 21:57

Vi är så glada över att frun i köket lärde sej käka indiskt i våras, det har blivit många goda middagar tack var det:)

Svar: Härligt! Jag har förstått att indiskt är lite antingen eller. Jag försöker stadigt jobba in vegetariska indiska grytor hemma och jag tror att jag börjar lyckas :)
engnuttasocker.blogg.se

Matilda

08 Aug 2012 10:14

Åh ser gott ut :) Ska testa nån dag :)

Svar: Ja, gör det. Hoppas det smakar!
engnuttasocker.blogg.se

felicia

08 Aug 2012 20:38

mm gott, tack för tipset.. indiskt är fantastiskt! =D

sv: ja yoghurtshopen är otroooolig.. godare än vanlig glass tom!

Svar: Indisk mat passar kanske inte så bra på sommaren men tur är väl då att de där regniga kvällarna kommer ibland :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej