Chokladbollar a la LCHF.

4kommentarer

 

Sista julgodisen som jag kommer bjuda på i år blir pepparkaksbollar a la LCHF. Dessa chokladbollar dukade jag fram på julen för alla de som äter specialkost, vilket är en del vid vårt julfirande. Inspirationen kommer ifrån ett recept pepparkakschokladbollar som jag fick av en kollega och en LCHF-variant på de klassiska bollarna. De är glutenfria, sockerfria och laktosfria (man kan undra vad de faktiskt innehåller...). Nu till kryddade jag dem med pepparkakskrydda, men det r självklart bra att göra dem utan kryddningen nu när smaklökarna börjar tröttna på julsmakerna. 

 
Chokladbollar a la LCHF med jultouch
100 g mjölkfritt smör 
1,5 dl kokosmjöl
1dl hackade hasselnötter
4 msk kakao
0,75 dl sukrin
Ev pepparkakskrydda
kokos att rulla i
 
 
Blanda allt och mixa samman smöret med de torra varorna. Forma smeten till små bollar och rulla dem i kokos. Låt de gärna kallt för att de ska hålla sig fräscha men plocka fram dem i rumstemperatur en stund innan servering.

4 kommentarer

Karro

28 Dec 2012 10:51

Mums!

Svar: En hel del av de här LCHF-varianterna är riktigt goda, även om jag är en stor fantast av socker. Variation förnöjer :)
engnuttasocker.blogg.se

Katarina

28 Dec 2012 11:28

Gott!!

Svar: Det blev en kul variation bland julgodiset :) God fortsättning!
engnuttasocker.blogg.se

Clara Ringqvist

28 Dec 2012 11:59

Tack snälla du!

Helena

30 Dec 2012 13:15

Vad spännande med en nyttigare variant på chokladbollar. Det är nästan att jag vill börja säga negerbollar igen, efter alla diskussioner i media.
Jag önskar dig en skön sista söndag 2012. Kram

Svar: Jag tycker att det är kul att leka med olika sorters varor, och framför allt gillar jag att alla kan äta något bland mitt julgodis oavsett kosthållning.
God fortsättning!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej