Pepparkakscheesecake - yummie!

5kommentarer

Ni som läst mig blogg tidigare vet att det bjöds på glöggmingel i helgen vilket gav mig chansen att leka med kitchen aiden. Det bjöds bland mycket på saffransdrömmar och cupcakes. Jag prövade även att premiära som cheesecakebagerska med en pepparkaksvariant från min nyinhandlade kokbok Vinterns söta av systrarna Eisenman.
 
 
Pepparkakscheesecake a la Eisenman
Botten
cirka 25 pepparkakor
100 g smör
 
Mosa ihop pepparkakorna med smöret som du smält. Tryck ut det i en springform.
 
 
Fyllning
800 g creamcheese
2,5 dl socker
2 msk mjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
0,5 tsk kryddnejlika
4 st ägg
cirka 10 st pepparkakor
 
Vispa socker och osten. Blanda mjölet med kryddorna och rör ner det i ostsmeten. Tillsätt sedan ett ägg i taget och rör allt till en jämn smet.
 
Häll ner häften av smeten i formen och låt den grädda i 15-20 minuter. Ta sedan ut kakan och täck ytan med pepparkakor. Häll sedan över resten av smeten och grädda ytterligare 35-40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna ordentligt innan servering, och gärna stå över natten i kylen.
 
 
Tackar min nya bok för ett bland många fina recept! Här hittar du en länk till det här receptet och även fler av de godsaker som Eisenman har ett bjuda.

 
 

5 kommentarer

Maria

14 Dec 2012 00:11

Ser gott ut!! Den boken har jag hört så gott om!! Verkar vara härliga recept ..

Svar: Jag kan starkt rekommendera den, många roliga recept och fina bilder.
engnuttasocker.blogg.se

Katarina

14 Dec 2012 03:27

Pepparkakscheesecake är så gott!

Svar: Ooo ja :)
engnuttasocker.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

14 Dec 2012 22:22

Det är alltid roligt med nya kokböcker!!!
Pepparkakscheesecake är bara så gott!!!

Svar: Det var en av de bästa egopresenterna jag gett mig :) Testa den, himla god!
engnuttasocker.blogg.se

felicia

17 Dec 2012 17:42

men asså den där pepparkakscheescaken lät farlig.. jag hade nog kunnat tryckt hela :D

Svar: Haha, jag med! Som tur är fanns det andra där som hjälpte mig :)
engnuttasocker.blogg.se

Marta

24 Dec 2012 23:26

Vilket sammanträffande. Till eftermiddagskaffet på självaste julafton bjöd jag hela släkten på just denna Cheesecake. Den blev mycket uppskattad!

Svar: Vad kul! Visst är den god? Tycker det är skönt att bryta av med något svalt.
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej