Rockande fudge.

9kommentarer

Här är godisbaket inför julhelgen i full gång! På den här bloggen kommer du inte få några "nyttiga" julgodistips eller dietpraliner. Nej, här är det real stuff som gäller!
 
Rocky roadfudge
3 dl grädde
3 dl socker
5 msk kakao av bra kvalitet
1 msk sirap
50 g mörk choklad
1 msk smör
 
Marsmallows
Blandade saltade nötter
 
 
 
Blanda grädde, socker, kakao, choklad och sirap i en gryta och låt det koka upp och låt det puttra på utan lock. För att fudgen ska bli bra är det viktigt att den får koka tillräckligt länge. Jag tycker att det är oslagbart att ha en termometer till hands och koka tills smeten nått 120 grader (du kan annars göra det klassiska "kultestet"). När det kokat klart drar du av grytan från plattan och rör smeten svalare. När den är nere i cirka 45 grader, blanda ner smöret och rör smeten slät.
 
Klipp godisarna i mindre bitar och blanda ner det tillsammans med nötterna i grytan. Jag gillar att använda saltade nötter i min fudge eftersom jag tycker att det är gott när saltet möter det söta.
 
När allt är blandat häller du smeten i en oljad fyrkantig form och låter den stenla i kylen.Sedan är det bara att skära upp. Mums!
 
Idag var det lite svårfotat. Mängden fudge hade nämligen en förmåga att minska i skålen under tiden. A hade lite för svårt att hålla fingrarna borta...
 
God julpepp på er!
 

9 kommentarer

Lana

20 Dec 2012 20:49

Oh, så gott! Jag förstår att du hade svårt att hålla dina fingrar i styr! ;)
Tack för din kommentar! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Tack det samma!
engnuttasocker.blogg.se

Lina

20 Dec 2012 20:54

Det låter väldigt gott. Jag har faktiskt aldrig ätit detta julgodis, kanske skulle prova i år! :)

Svar: Det var premiär för mig i år att göra en fudgevariant. Jag gillar den bättre än när det är mest bara choklad (även om den helt klart rinner ner den med...). Hoppas du får chansen att testa!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

20 Dec 2012 21:46

Mm, det lät som en god variant! Jag hade tänkt att göra rocky roads till helgen, kanske ska köra på din variant :)
Jag funderar på att använda skumtomtar, tror du att det skulle funka :)

Och tack! Vet inte hur tentan gick, men nu har jag fått jullov iallafall :D

Svar: Jag har tidigare gjort med jultomtar och det var supergott! Det går ju egentligen att slänga i precis vad man vill :)
engnuttasocker.blogg.se

felicia

20 Dec 2012 23:08

men herregud så goda dom såg ut!farligt :)

Sv: ja tack så mkt :) ska bli kul å följa min första tid tycker jag med haha!

Svar: Jojomen, choklad hör julen till. Hoppas du får en fin jul!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

21 Dec 2012 07:50

mmm. så gott! Och helt rätt; "sko hä vara så sko hä vara" (ska det vara så ska det vara) : )

Svar: Haha, precis så! :)
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

21 Dec 2012 13:58

Mmmm... the real stuff är ju ändå the real stuff :). Gott!

Svar: Eller hur? :) Under julen ska det inte snålas.
engnuttasocker.blogg.se

Becka [fotoblogg]

21 Dec 2012 22:55

Åh mums! ♥

Svar: Choklad ska det bli mycket av i jul!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

21 Dec 2012 22:57

Jag som inte har gjort något julgodis ännu blev väldigt sugen på det nu!

Svar: Då har du allt det goda kvar. Härligt! Hoppas du får en fin jul Karin!
engnuttasocker.blogg.se

Anna

21 Dec 2012 23:51

MUMS! ser så gott ut!

Svar: Choklad, socker och smör - svårt att misslyckas :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej